KLM wil nog niet spreken van ‘Franse machtsgreep’

De KLM zou het wel eens zijn met een analyse in Het Parool over de invloed van Air France.

ANP/ Koen van Weel

Er is enige verwarring ontstaan over de positie van de KLM ten opzichte van een ‘Franse machtsgreep’, naar aanleiding van een artikel op luchtvaartwebsite Up in the Sky. De KLM zou vinden dat de vakbonden een machtsgreep van Air France in de kaart spelen.

In een reactie tegenover NRC zegt een vertegenwoordiger van de KLM dat ze met deze opmerking slechts verwees naar een analyse in Het Parool. Ze was het eens met de analyse, maar wil het woord ‘machtsgreep’ niet in de mond nemen.

“Ik verwees tegenover Up in the Sky naar een artikel in Het Parool van maandag. Daarin werd gesteld dat de cabinebonden met hun acties een Franse machtsgreep in de kaart spelen. Dat is een analyse waar wij het mee eens zijn, maar het woord ‘machtsgreep’ gebruiken we zelf niet.”

In een mail aan de verslaggever van Up in the Sky gebruikt de woordvoerster echter wel het woord ’machtsgreep’, zonder verwijzing naar het artikel in Het Parool. Is er volgens KLM nu wel of geen sprake van een Franse machtsgreep binnen Air France-KLM, ten koste van KLM? “Dat laat ik het midden tot aan de presentatie van de nieuwe strategie van Air France-KLM, donderdag. Tot die tijd ga ik er niet op in.”

In oktober werd bekend dat Air France-topman Jean-Marc Janaillac zitting wilde nemen in de raad van commissarissen van KLM. Bronnen rond de KLM zouden spreken van een “ultieme machtsgreep” van het Franse bedrijf, meldde het Het Financieele Dagblad. De KLM ontkende dat er sprake was van een machtsgreep. “KLM hevelt geen banen of vluchten over naar Frankrijk”, zei minister Dijsselbloem van Financiën toen in de Tweede Kamer. Hij is namens de staat aandeelhouder van KLM.

Cabinebonden

KLM is al enige tijd verwikkeld in een conflict met de luchtvaartvakbonden FNV Luchtvaart en VNC. De cabinebonden houden sinds oktober stiptheidsacties uit protest tegen een maatregel om het aantal cabinemedewerkers op intercontinentale vluchten te verminderen.

Ook speelt er een conflict over het pensioenfonds. KLM was voorheen verplicht om herstelpremies te betalen, maar wijzigde deze afspraken zonder met de vakbonden te overleggen. KLM besloot namelijk om de pensioenen van piloten niet meer te indexeren.

“KLM heeft een goed en integraal voorstel gedaan. De cabinebonden willen er niet eens over in gesprek”, zei de KLM tegen Up in the Sky. “In het belang van de klanten kan KLM niet anders dan passende maatregelen nemen op de aangemoedigde verdere acties.”