‘Ineens werkte ik voor bands als dEUS’

Kiezen voor een compleet andere carrière, je moet het durven. Yuri Landman (43) stopte als striptekenaar en werd instrumentontwerper.

021116Carriere_Switch-02

Hoogtepunt: „Nu ik met mensen samenwerk die mijn nerderige fascinatie voor klank delen, blijk ik ineens wél sociaal te zijn.”

Dieptepunt: „Het besef dat er ook in de muziekindustrie armoede heerst en dat dit komt doordat kunst steeds duurder wordt ten opzichte van de industrie.”

Oudemannenhobby

„Stripboeken zijn een oudemannenhobby, ga maar naar een stripbeurs. Ik tekende romans in stripvorm, zogeheten graphic novels, en zag de hippe kunstacademiestudenten als de doelgroep van mijn coming of age-verhalen. Maar ik kreeg vooral aandacht van oude kerels die handtekeningen verzamelden. Dat voelde een beetje oneervol.

„Ik had snel door dat graphic novels nooit rendabel konden zijn. Ik werkte een jaar aan één boek en verkocht vervolgens 1.000 exemplaren. En dat is dan veel voor de Nederlandse markt. Toen ik ondanks een gewonnen prijs voor jong Nederlands talent werd geweigerd voor een stripstipendium, was ik er wel een beetje klaar mee.”

021116Carriere_Switch-01

Bizarre geluiden

„Ik knutselde al veel met gitaren. Vooral klank vond ik interessant, dus begon ik instrumenten te bouwen met geprepareerde snaren, waarmee je bizarre geluiden krijgt. Een van die instrumenten stuurde ik naar de experimentele noiseband Sonic Youth, en tot mijn verbazing reageerden ze enthousiast. Voor ik het wist bouwde ik instrumenten voor bands als dEUS, Blood Red Shoes en HEALTH.”

De Wet van Baumol

„Net als bij de stripboeken stond ook hier de prijs van de instrumenten in geen verhouding tot de tijd die ik eraan kwijt was. Dit komt door Wet van Baumol, weet ik nu, die stelt dat arbeidsintensieve diensten als kunst en onderwijs verhoudingsgewijs steeds duurder worden. Een zeep- of autoproducent kan zijn productie verhogen door te automatiseren, verplegers of kunstenaars kunnen dat niet.”

Omslagpunt

„Het omslagpunt kwam in 2009, toen ik werd gevraagd om een workshop instrumentbouw te geven op een festival in Belfast. Inmiddels tour ik al zeven jaar de wereld over en geef ik cursussen op festivals, muziekacademies en experimentele muziekpodia – een geweldig avontuur.”