Recensie

Batman wordt een autistische actieheld

Ben Affleck speelt een geniale autistische accountant. Best een originele actieheld, maar het plot komt niet uit de verf. ●●

De autist als actieheld: het zit er eigenlijk al aan te komen sinds Dustin Hoffman het casino te slim af was in Rain Man (1989). In The Accountant acteert Ben Affleck nog iets vlakker dan normaal om het autistische cijfergenie Christian Wolff te spelen, die ondanks sociale handicaps de ongrijpbare superaccountant blijkt te zijn van ’s werelds gevaarlijkste terreurgroepen, drugskartels en maffiabendes. Wolff vindt elk lek in elke balans en is erop gebrand elke puzzel volledig oplossen.

Christian Wolff is bovendien een eersteklas vechtersbaas en scherpschutter. Met dank aan paps, zo leren we uit talloze flashbacks: een militair die bang is dat zijn zoon op een prikkelarm autisteninstituut een watje wordt. Dus zet hij mams op de taxi – weg met dat vrouwelijke gepamper – en onderwerpt hij Christian en zijn broertje aan een spartaans curriculum. Zo laat hij de jochies in de regen aftuigen door karate-experts.

Idiote romantisering van autisme

Die horroreducatie levert, in Hollywood althans, geen gebrutaliseerde hoopjes ellende op, maar gestaalde supermensen die hun ruige vader erg dankbaar zijn. Zo ook Christian Wolff, die zijn autistische eigenaardigheden eronder houdt via rigide routines, medicijnen en een ritueel met power rock, een stroboscoop en hardhandige zelfstimulatie.

Los van de idiote romantisering van autisme, is de geobsedeerde Christian Wolff best een originele actieheld. Jammer dat de plot van The Accountant door alle flashbacks naar zijn ‘origin story’ niet uit de verf komt. Wolff wordt ingehuurd door bedrijf Living Robotics: de pittige accountant Dana (Anna Kendrick) ontdekte dat er geld van de balans lekt. Tegelijk is het hoofd opsporing van het ministerie van Financiën naar Wolff op zoek en moordt ene Brax (John Bernthal) erop los. En net als Christian Wolff niemand minder dan Batman blijkt te zijn, neemt The Accountant zo’n pulpwending dat je verbaasd giechelt over de brutale wijze waarop deze imbeciele actiethriller toch nog een vrij bevredigend einde vindt.