Al die goedkope Primark-kleding: kost niks, is ook niks

Bescheiden Mening In deze rubriek nemen we de maatschappij op de korrel. Deze keer schrijft Milou over extreem goedkope kleding van Primark. ‘Kost niks, is ook niks.’

Primark in Almere Foto Robin Utrecht / ANP

Zeven verdiepingen, 8.287 vierkante meter, 95 kassa’s, 124 paskamers. Op 1 december opent aan het Damrak in Amsterdam de zestiende en grootste Nederlandse vestiging van de Ierse keten Primark. De naturelkleurige papieren tassen met blauwe letters zullen ongetwijfeld binnen de kortste keren een vast onderdeel van het centrum van de stad zijn. Waarmee Nederland weer een beetje verder verprimarkiseerd is.

De inhoud van die winkeltassen is doorgaans niet om erg vrolijk van te worden

De Primark-tassen zijn gemaakt van gerecycled reclamemateriaal uit de winkels, aldus de site. Dat is het aardigste dat je erover kunt zeggen. Want de inhoud is doorgaans niet om erg vrolijk van te worden. Voor wie het nog niet weet: Primark is extreem goedkoop. Zo goedkoop, dat H&M erbij afsteekt als een keten uit het middensegment, en Zara designerprijzen lijkt te vragen. Een paar zilverkleurige laarsjes kost 17 euro (een ‘must-have’, volgens tijdschrift Grazia), een coltrui 6 euro, een mannenwinterjas 25 euro. Het zijn prijzen waar de meeste mensen niet lang over hoeven na te denken. Je ziet dan ook zelden iemand lopen met een klein Primark-tasje. De meeste zijn groot, en zitten vol.

Lees ook de vorige Bescheiden Mening: Een pisbak is niet genderneutraal.

Plastic schoenen

Je kunt het natuurlijk hebben over de arbeidsomstandigheden waaronder de kleding wordt gemaakt in Bangladesh, maar Primark is lang niet de enige die daar produceert. Laten we er ook van uitgaan dat voor de productie van al die kleding en plastic schoenen niet meer milieubelastende stoffen worden gebruikt dan door andere merken. Blijft over: de prijs-kwaliteitsverhouding. Het kost niks, en het is ook niks.

Tassen vol kopen om één leuk stuk over te houden

Een journalist van vrouwenblad Flair omschreef het zo: „Na een paar weken is dat schattige topje verkleurd, die broek gekrompen en de pasvorm van dat jurkje was toch minder goed dan je dacht. Al zit er eens in de zoveel tijd ook een echte topper tussen.” „En daar doen we het voor”, eindigde ze haar stukje. Juist: tassen vol kopen om één leuk stuk over te houden. Daarmee is Primark opeens veel milieu-onvriendelijker. En duurder. En eigenlijk een soort gokhal.

Het zijn overigens lang niet alleen jongevrouwenbladen die Primark promoten; ook in bijvoorbeeld Libelle (dat het eerdergenoemde stuk uit Flair ook plaatste) staat geregeld kleding van Primark. „We willen een grote groep lezers bedienen”, zegt modecoördinator Françoise Bussières. „We laten het zien ter inspiratie. De lezeres moet zelf bepalen wat ze van de kwaliteit vindt.”

Lees ook deze Bescheiden Mening: Hoezo bankier wordt barista?