Hoe Max Verstappen woede veroorzaakt bij zijn concurrenten

Formule 1

Het incident met Sebastian Vettel in Mexico was het nieuwste in een reeks rond Max Verstappen. Hij wekt ontzag met zijn talent, maar zorgt dikwijls ook voor irritatie bij zijn collega’s op de baan.

Max Verstappen maakt zich klaar voor de start tijdens de Grand Prix in Mexico. Foto Mark Thompson / Getty Images / AFP
Foto Peter Fox / Getty Images / AFP

Foto Peter Fox / Getty Images / AFP

Carlos Sainz (Toro Rosso), Grote Prijs van Singapore 2015

„No!” Verstappen klonk vastbesloten en verbeten, brutaal ook, toen hij weigerde in te gaan op orders van zijn toenmalige team Toro Rosso, vorig jaar in Singapore. Verstappen was bezig aan een indrukwekkende inhaalrace op het stratencircuit, maar had inmiddels zijn teamgenoot Carlos Sainz achter zich. Op nieuwere banden. Of hij daarom aan de kant wilde gaan. Nee dus.

Het was een eerste glimp van het temperamentvolle karakter van de Nederlander. Een karakter waar zelfs zijn bazen in het heetst van de strijd niet tegenop bleken te kunnen. Waarom moest hij zijn positie afstaan, hij hield Sainz toch keurig achter zich, oudere banden of niet? Ze hadden hem geen reden gegeven, zei Verstappen achteraf, dus dan bekeken ze het maar. De Spanjaard was er uiteraard niet over te spreken. „Ik had die kans willen krijgen op mijn nieuwe banden. Hij heeft me die nooit gegeven.” Hij voegde eraan toe dat hij Verstappen al meerdere keren voor had laten gaan, en andersom nog nooit.

Toro Rosso gaf uiteindelijk toe dat Verstappen terecht niet in was gegaan op de order en dat ze het verkeerd hadden gezien. „Max had gelijk: Carlos kwam niet dichterbij. Hij had dichterbij moeten zitten, had hij erlangs gewild.”

Sainz had tijdens de race in Australië begin dit seizoen nog even teruggedacht aan het moment in Singapore. Toen moest hij van Toro Rosso aan de kant voor Verstappen, maar was hij het die weigerde. Ook toen gaf het team toe dat het verzoek onterecht was geweest.

Foto Henry Romero / Reuters

Foto Henry Romero / Reuters

Kimi Raikkonen (Ferrari), Grote Prijs van België 2016

Het was alleen Kimi Raikkonen die Verstappen nog van de eerste Nederlandse overwinning ooit in een grand prix kon afhouden, afgelopen mei in Barcelona. De Finse veteraan, wereldkampioen in 2007, zat de laatste ronden dicht achter de Red Bull van Verstappen, maar die hield hem met mooie verdedigende acties van zich af.

Sindsdien hebben ze vaker verhitte duels uitgevochten, meestal met een boze Raikkonen tot gevolg. Eind juli in Hongarije werd Verstappen verweten twee keer van zijn lijn te hebben geweken tijdens het verdedigen, iets wat tegen de regels is. Dat de raceleiding hem niet bestrafte, vond Raikkonen onvoorstelbaar. Pas echt woedend werd hij op het circuit van Spa in België. Eerst ging het al mis in de eerste bocht, die Verstappen gewaagd aansneed, waarna er contact was met de Ferrari’s van zowel Raikkonen als Vettel. „Ze hebben mijn race verpest”, zei hij na zijn elfde plek.

In hun gevecht in de middenmoot zat Verstappen Raikkonen vaker dwars. De Fin had geen goed woord over de manier van rijden van Verstappen. „Het enige wat hij wil, is mij van de baan rijden.”

Raikkonen was niet de enige met commentaar, na de race in België kreeg Verstappen van meer kanten commentaar over zijn agressieve rijstijl. „Je rijdt nog eens iemand dood”, zei oud-coureur Jacques Villeneuve. Verstappen vond de kritiek onterecht en zag geen enkele reden zijn stijl aan te passen. Raikkonen benadrukte naderhand nog wel dat hij op persoonlijk vlak geen problemen met Verstappen heeft. „Hij is goed en snel.” Het waren vooral de regels waar iets mis mee was.

Foto Yuya Shino / AFP

Foto Yuya Shino / AFP

Lewis Hamilton (Mercedes), Grote Prijs van Japan 2016

Duels tussen Verstappen en Lewis Hamilton zijn vrij zeldzaam. Hamilton in goeden doen ligt in zijn Mercedes normaliter een flink stuk voor op de Nederlander. In Japan begin deze maand streden de twee in het slot van de race om de tweede plek. Hamilton was snel dichterbij gekomen en probeerde in de voorlaatste ronde in te halen. De Brit bewoog naar binnen, Verstappen deed toen hetzelfde om hem te blokkeren. Hamilton moest daarna uitwijken en verloor kostbare tijd. Die was er niet over te spreken en zei dat Verstappen van richting veranderde tijdens het remmen, iets wat hem toen inmiddels al meerdere keren verweten was, maar waarvoor hij – ook in Japan overigens – niet gestraft werd.

Het bleek uiteindelijk vooral Mercedes te zijn dat boos was op Verstappen en een protest had ingediend vanwege gevaarlijk rijden. Hamilton wilde dat protest niet, en tweette na de race dat hij zijn team had verzocht dat weer in te trekken. „Dit is niet wat we doen”, had hij tegen ze gezegd.

Tussen de race in Japan en de daaropvolgende in de Verenigde Staten besloot autosportfederatie FIA regels voor het verdedigen aan te scherpen na weer kritiek van de coureurs over het gevaar van de manier van verdedigen van Verstappen. Voortaan betekent het wisselen van richting tijdens het remmen vrijwel zeker een straf. Hamilton zei over het besluit van de FIA dat „in de tien jaar dat ik in de Formule 1 rijd de regels al zo zijn, en het zijn alleen nieuwkomers die er misschien geen gehoor aan hebben gegeven.”

Zijn talent is ongelofelijk, maar hij gooit het weg met deze domme acties.

Foto Mark Thompson / Getty Images / AFP

Foto Mark Thompson / Getty Images / AFP

Nico Rosberg (Mercedes), Grote Prijs van Mexico 2016

Nico Rosberg heeft nooit zo’n problemen met Verstappen gehad. Echt uitgehaald zoals andere coureurs dat deden, heeft hij nog niet gedaan. Als het van een van beide kanten kwam, dan was het wel van die van Verstappen.

Tussen de twee is genoeg gebeurd dit jaar. In tegenstelling tot Hamilton troffen Verstappen en Rosberg elkaar meerdere keren in een direct duel. Tijdens de race in Groot-Brittannië haalde Verstappen de huidige leider in het klassement op knappe wijze in, waarna Rosberg later in de race hetzelfde deed. In Canada probeerde Rosberg in het slot van de race in een wanhoopspoging in te halen maar remde hij veel te laat, waardoor hij in een spin kwam in de bocht. En in Duitsland kreeg hij een tijdstraf voor een inhaalmanoeuvre op Verstappen. „Hij gaf me veel te weinig ruimte”, zei de Nederlander. Rosberg zelf was verrast en vond het niet meer dan „mooi racen”.

Het is vooral het team van Mercedes dat bij vlagen niet te spreken is over de manier waarop Verstappen rijdt. De race in Mexico van zondag zorgde vooral bij topadviseur en oud-coureur Niki Lauda voor woede. Verstappen raakte Rosberg in de eerste bocht en volgens Mercedes had dat zomaar eens het einde van zijn race en dus mogelijk het kampioenschap kunnen betekenen. „Dit is onacceptabel. Zijn talent is ongelofelijk, maar hij gooit het weg met deze domme acties”, zei Lauda, die na de Grand Prix van België al had gesuggereerd dat Verstappen moest worden opgenomen in een psychiatrische inrichting.

Foto Clive Mason/Getty Images/AFP

Foto Clive Mason/Getty Images/AFP

Sebastian Vettel (Ferrari), Grote Prijs van Mexico 2016

„Hij is een …., dat is wat hij is.” Wat Sebastian Vettel precies over de boordradio zei in de slotronden van de race in Mexico afgelopen zondag, was door de censuur niet te horen. Maar dat het niet vriendelijk was, dat was duidelijk. De Duitse viervoudig wereldkampioen ontstak in woede toen Verstappen weigerde zijn derde plek aan hem af te staan, nadat de Nederlander over het gras was gereden. Red Bull had Verstappen gezegd dat ze dachten dat hij Vettel voor zou moeten laten, maar hij bleef stil. Hij liet de stewards wel beslissen of hij fout zat, ging geen cadeautjes weggeven.

Vettel is wel vaker kritisch geweest over Verstappen, maar nooit zo openlijk woedend. Na de race leek hij afgekoeld, weet hij zijn scheldpartij aan het moment, zo vlak voor het einde van een race waarin er voor hem nog wat op het spel stond. Hij bood ook racedirecteur Charlie Whiting zijn excuses aan, tegen wie hij „fuck off” had gezegd. Verstappens woede kwam daarentegen pas toen hij was uitgestapt. Tegen journalisten zei hij dat Vettels woede-uitbarsting niet kon en dat hij een „heel gefrustreerde kerel” was die „schreeuwde als een kind”.

De tijdstraf die Verstappen kreeg vanwege het rijden over het gras kostte hem een podiumplek, maar ook Vettel mocht die inleveren. Hij was in direct gevecht met Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo tijdens het remmen van zijn lijn afgeweken. Zo werd Vettel het eerste slachtoffer van de aangescherpte regels die er kwamen na kritiek op de persoon die hij vanwege diezelfde actie meerdere keren gevaarlijk rijgedrag had verweten.