HEMA & LINDA.

Als adverteerder kun je twee dingen doen. Je kunt zorgen dat je opvalt. Met een kleur, grap of tekst die zo afwijkt van de krant of het tijdschrift waar de advertentie in staat, dat de lezer er niet omheen kan. Of je kunt de huisstijl van het blad nabootsen, waardoor de lezer pas halverwege denkt ‘verhip, dit is een advertentie’.

Nog gehaaider is tijdschrift TAART. van LINDA.. Wat in eerste instantie lijkt op een felicitatie wegens Hema’s negentigste verjaardag is een in LINDA.-saus gedrenkte reclamefolder. TAART. lijkt niet alleen verdomd veel op het populaire vrouwentijdschrift, het is ook door dezelfde uitgever, vormgevers en (een deel van) dezelfde redacteuren gemaakt. Er is een column van Sylvia Witteman met een ode aan de mokka-slagroomtaart, een kort verhaal van Marion Pauw dat zich afspeelt in de winkel en er zijn vaste LINDA.-rubrieken zoals FunFacts, CijfersEnzo en Favorites waarin de producten van het warenhuis de hoofdrol spelen, terwijl er ook ‘normale’ advertenties van Hema in staan. Daarnaast LINDA.’s kenmerkende interviewreeksen: met BN’ers die ooit bij Hema jatten, Hema make-upmeisjes, dames de net zo oud zijn als Hema, designers die de Hema-tompouce herontwierpen en kinderen die geen Hema-taart mogen.

Enige afwezige in TAART. is algemeen hoofdredacteur Linda de Mol. TAART. is bijgestoken in de LINDA. (oplage 237.514). Die heeft deze maand als thema geld.