Column

Dankzij Golden Girls heeft kunst een gouden toekomst

In de biografie van Pierre Audi, artistiek directeur van De Nationale Opera, staat een fascinerend citaat van zijn broer, de Franse filosoof Paul Audi. Een geblokkeerde creatieve mens kan volgens hem een nieuwe identiteit vinden in de herscheppende kunst. Zo’n kunstenaar „verkrijgt een soort identiteit via tussenpersonen. Maar eigenlijk is het zijn stem.”

Die zin zingt al maanden rond in mijn hoofd. Klassieke muziek ís immers (grotendeels) herscheppende kunst, en er zijn talloze musici op wie Audi’s stelling van toepassing zou kunnen zijn. Natuurlijk, je kunt discussiëren over de betekenis van ‘geblokkeerd’. Ik denk dat veel klassieke musici zich juist optimaal vrij voelen omdat en terwijl ze hun sensitiviteit in dienst mogen stellen van andermans schepping. De bouwtekening ligt er, het paleis kan worden opgebouwd.

Neem Murray Perahia, van wie net een dubbel-cd verscheen met Bachs Franse suites. De opname is een wereld van volmaakte afgewogenheid, integriteit en elegantie. Perahia dook jarenlang onder in Bach, maar de Bach die onder zijn handen verrijst is óók – herkenbaar – Perahia. Datzelfde zou je kunnen zeggen van de bescheiden, trefzekere pianist Hannes Minnaar, die afgelopen week Ravel speelde bij het Residentie Orkest. Of van Gregor Horsch, solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest, die vrijdagochtend in het kader van de Cellobiënnale in Bachs Vierde suite voor cello solo zijn volstrekt eigen verhaal vertelde.

Opmerkelijk: beide concerten trokken volle zalen op doordeweekse dagen. Overdag. En waarom ook niet? Voor 65-plussers is het een vondst: na het concert is er tijd voor een museum (of een glas wijn) en voor het donker is iedereen thuis.

Andere observatie: er zaten veel vrouwen in de zaal. Dat riep een statement in herinnering van de muziekredacteur van de Süddeutsche Zeitung, die claimt dat „zeker 70 procent” van de cultuurconsumenten vrouw is. In Nederland, zo leert bevolkingsonderzoek, hebben 5,7 miljoen van de inwoners ouder dan 13 belangstelling voor kunst. Daarvan is het merendeel (in veel disciplines meer dan 60 procent) vrouw. Tel daar de vergrijzing bij op en voilà: een nieuwe doelgroep. Millennials? Drukke dertigers? Laat ze hun eigen gang maar gaan. 55plus-vrouwen, dáár moeten kunstinstellingen zich op richten. Voorstellingen met high tea, koffieconcerten met museum na, noem maar op.

De kunstwereld heeft een gouden toekomst. Dankzij de Golden Girls.

is muziekredacteur