Verstappen verliest podiumplek na straf, Hamilton houdt druk op Rosberg

Na een zinderend slot van de grand prix in Mexico zag Max een derde plaats afgenomen worden door de wedstrijdleiding. En dat was terecht.

In de eerste bocht na de start verremt Verstappen zich waardoor Rosberg de bocht moet afsnijden om een botsing te voorkomen. Later wordt Max wel bestraft voor een soortgelijke actie. Foto AFP / Mark Thompson

De strijd om de wereldtitel duurt voort, maar is er na de grand prix van Mexico niet spannender op geworden. Lewis Hamilton deed wat hij moest doen: winnen. Maar de man die een comfortabele voorsprong op hem koestert, rivaal en teamgenoot Nico Rosberg, volbracht zijn missie evenzogoed. De leider in het WK werd tweede en meer is ook de laatste twee races niet nodig om het wereldkampioenschap te winnen.

Even leek het erop dat Rosberg uit zijn comfortzone gejaagd zou worden. En ja, het was weer Max Verstappen die kleur gaf aan een verder weinig verheffende race: eerst in duel met Rosberg, maar uiteindelijk strijdend met een withete Sebastian Vettel. En dat kostte hem, na het afsnijden van een bocht, uiteindelijk het podium. Verstappen na afloop tegenover Sky Sports:

“Lewis Hamilton en Nico Rosberg deden hetzelfde na de start en haalden er voordeel uit; ik won er niet eens iets mee en ik word wél bestraft. Ik vind het belachelijk.”

‘Waarom rijdt Max zo hard?’

De 19-jarige Nederlander beleefde een prima start en dook samen met Nico Rosberg de eerste bocht in. Voor hen moest de leidende Lewis Hamilton over het gras omdat hij zich verremde, en ook Mercedes-teamgenoot Rosberg koos er uiteindelijk voor een stukje van de bocht af te snijden. Die actie werd door de wedstrijdleiding onderzocht, maar niet illegaal bevonden nadat bleek dat Verstappen de Duitser ook weinig keus liet dan die uitweg te kiezen.

Red Bull koos er net als vorige week in Austin voor om Verstappen en Daniel Ricciardo op verschillende pitstopstrategieën te zetten. Op een derde van de 71 raceronden bleek die van de Nederlander voorlopig de beste want hij was beduidend sneller dan zijn teamgenoot, die dat zelf ook inzag en de jacht op Rosberg aan Verstappen liet.

Dat het de Limburger menens was, bleek wel uit de verontrustende toon op de Mercedes-boordradio. Rosberg reageerde wat nerveus op het nieuws dat Verstappen er aan kwam: “Waarom rijdt hij zo hard, spaart hij z’n banden niet?”

Een merkwaardige vraag voor een racer, maar het was Rosberg in Mexico niet te doen om de snelste te zijn. Hij moest in de titelstrijd vooral direct eindigen achter zijn concurrent: Lewis Hamilton. Verstappen had daar geen boodschap aan, maakte er een wedstrijd van en dichtte vanaf de derde plaats het gat tot de leider in het WK.

372 kilometer per uur

Het Autodrómo Hermanos Rodríguez kende verder echter weinig gevechten. Publiekslieveling, want thuisrijder, Sergio Perez deed niet mee om een topklassering en de Mercedesen hebben nog altijd net dat beetje meer vermogen om een direct duel met de Red Bulls uit de weg te gaan. De topsnelheden in het hooggelegen Mexico-Stad logen er niet om: met 372,5 km/u haalde de Williams-Mercedes van Valtteri Bottas de hoogste topsnelheid ooit in de Formule 1.

Interessant aan het door Verstappen schaduwen van Rosberg was natuurlijk dat de Nederlander een rol kon spelen in de titelstrijd. Op het moment dat Hamilton zou winnen en Rosberg géén tweede zou worden, zou dat de relatief comfortabele positie van Rosberg beslist aantasten.

De achtervolging door Verstappen duurde reeds twintig ronden en een beetje toen Rosberg zich bij het inhalen van een achterligger verslikte. Verstappen greep direct de mogelijkheid om zijn Red Bull naast de Mercedes te prikken, maar blokkeerde zijn banden en moest uitwijken.

‘Ik zie hem komen’

Die actie bleek ook meteen het einde van Max’ strijd om een hogere trede op het podium. Het verschil met Rosberg werd nooit meer zo klein dat een aanval reëel was. Het consolideren van een mogelijke podiumplek, het zou zijn zevende in vijftien races voor Red Bull zijn geweest, genoot de voorkeur omdat de Ferrari van Sebastian Vettel achter hem begon te naderen.

“Ik zie hem komen”, antwoordde Verstappen met nog zeven ronden te gaan over de boordradio. Boeiend is een understatement als benaming van de daarop volgende ontknoping. De grand prix van Mexico kreeg eindelijk de geest: Vettel probeerde Verstappen in te halen, die laatste blokkeerde opnieuw zijn remmen en schoot van de baan maar behield daarmee wel zijn derde plek.

Vettel dubbel slachtoffer an Max

Het voorval werd na afloop van de race onderzocht omdat Verstappen voordeel haalde uit het verlaten van de baan, maar Vettel vond dat Max tijdens de race al die plek aan hem moest geven. “Move! Move, for fuck sake!”, schreeuwde de Duitser vergeefs over zijn boordradio. Ziedend adresseerde hij vervolgens de wedstrijdleiding nadat hij als vierde de finish passeerde: “Fuck off! Honestly, fuck off.” Nog voor de podiumceremonie kreeg Verstappen inderdaad de straf die past bij zijn overtreding en Vettel - ondanks het taalgebruik - zijn gewenste derde plaats.

Uren later werd echter ook Vettel bestraft. Hij verloor op zijn beurt weer de derde plaats na een gevaarlijke defensieve manoeuvre op Ricciardo, die Vettel als prooi cadeau kreeg na de stoeipartij met teammaat Max. Ironisch genoeg werd Vettel zo het eerste slachtoffer van de zogenoemde Verstappen-regel: een regelement dat vorige week werd geïntroduceerd na kritiek, van met name Vettel, op het verdedigende werk van de Nederlander. De deur pas dichtgooien tijdens het remmen werd te gevaarlijk gedacht, en dat was nou precies wat Vettel in Mexico bij Ricciardo flikte.

Hamilton evenaart Prost

Lewis Hamilton was het allemaal een zorg: hij houdt de druk op Rosberg, in elk geval zo veel als hij kon doen zondag in Mexico. Zijn achterstand op de WK-leider is nu 19 punten met nog maximaal 50 te verdienen punten in de laatste races in Brazilië en Abu Dhabi. Wint hij ook die twee grands prix, dan volstaat voor Rosberg telkens een tweede plaats.

Hamilton staat nu wel gelijk met Alain Prost: beiden hebben 51 grand prix zeges, alleen Michael Schumacher (91) heeft er meer. Over twee weken gaat de titelstrijd verder in São Paulo.

Uitslag grand prix van Mexico:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 71 ronden
2. Nico Rosberg (Mercedes) +8,4 sec
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +20,9
4. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +21,3*
5. Sebastian Vettel (Ferrari) +27,3**
6. Kimi Raikkonen (Ferrari) +49,9
7. Nico Hülkenberg (Force India) +58,9
8. Valtteri Bottas (Williams) +1.05,6
9. Felipe Massa (Williams) +1.16,2
10. Sergio Perez (Force India) +1.16,8

* incl. 5 sec straftijd
* incl. 10 sec straftijd

Stand in het WK na 19 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 349 pnt (+18)
2. Lewis Hamilton 330 (+25)
3. Daniel Ricciardo 242 (+15)

5. MAX VERSTAPPEN 177 (+12)

Hieronder onze updates van tijdens de race:

Hoe de race in Mexico-Stad zich ontvouwde: bepalende momenten

Lewis Hamilton vertrekt op het Autodrómo Hermanos Rodríguez dus vanaf de eerste startplek, gevolgd door Mercedes-teamgenoot en rivaal in de WK-strijd Nico Rosberg. Dan Max Verstappen in de Red Bull met diens stalgenoot Daniel Ricciardo op plek vier.

gp-banner_mex

  • De start en direct stress op de baan. Hamilton mist de eerste bocht, schiet rechtdoor maar (be)houdt zijn leidende positie. Ook Rosberg snijdt in feite die bocht af en blijft zo de dreigende Verstappen voor.

    Safety car op de baan vanwege een crash (video) van Pascal Wehrlein (Manor) en Magnus Ericsson (Sauber). Max Verstappen leek even de 2e plek van Nico Rosberg te kunnen pakken maar houdt in.

    Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen The VSC has been exchanged for a physical safety car. Verstappen slots in behind ROS, just in front of Hülkenberg.
  • 2/71 - Eerste pitstops worden gemaakt onder de neutralisatie van de safety car. Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo kiest er voor om direct een bandenwissel toe te passen want hij startte net als Verstappen op de supersoft band die slechts enkele rondjes mee gaat, volgens Pirelli.
  • 4-71 - Race weer onderweg! De safety car is van de baan en Hamilton leidt voor Rosberg, Verstappen, Nico Hülkenberg (Force India) en de Ferrari van Kimi Raikkonen. Er wordt gekeken naar de actie van Rosberg in bocht 1:
    Twitter avatar thebuxtonblog Will Buxton Interesting investigation over ROS / VES incident. ROS ducking off track kept him ahead of both VES and HUL.
  • 8/71 - Geen straf voor rosberg, meldt de wedstrijdleiding. Maar de Duitser zal niet helemaal happy zijn met Verstappen achter zich. De Nederlander zit op minder dan een seconde van de WK-leider en houdt het voorlopig nog prima vol op die supersoft banden.
    Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen Verstappen’s tyres are holding out quite well for now. He’s keeping up with Rosberg on the harder compound. #MexicoGP
  • 13/71 - Max in de pit. Hij komt binnen voor zijn eerste bandenwissel en laat het medium rubber onder zijn Red Bull monteren. Dat is de hardste soort band die de coureurs vandaag kunnen gebruiken en het wordt nu afwachten of hij überhaupt nog binnen gaat komen. Het asfalt van Autódromo Hermanos Rodriguez is namelijk bijzonder mild voor de Pirelli’s.
    Twitter avatar F1 Formula 1 LAP 13/71: @Max33Verstappen pits for some medium tyres #MexicoGP 🇲🇽 #F1 https://t.co/LLtJ2Ike53
  • 18/71 - Op een kwart van de race maakt Hamilton zijn stop. Lewis valt terug naar P4 achter Ferrari-duo Raikkonen en Vettel. Max momenteel op P8 met voor hem Ricciardo, die dus voorlopig beter af is met zijn pitstopstrategie dan z’n teammaatje. Verstappen is momenteel wel sneller.
  • 21/71 - Rosberg komt binnen voor zíjn eerste bandenwissel. Raikkonen volgt. Nico enkele ronden later binnen dan Lewis dus. Het hele veld is nu gestopt voor een nieuw setje banden, behalve Vettel. Wat heeft Ferrari in gedachten? Max vraagt het team over de boordradio “wat gaan we doen?”. Hij is sneller dan Ricciardo en nog binnen een ronde ziet de Australiër dat ook in en laat hem voorbij, ook wetende dat hij een andere pitstopstrategie volgt. Nu op jacht naar Rosberg: +5,4 seconden.
  • 30/71 - We gaan richting de tweede helft van de race. Rosberg pareert de rondetijden van Verstappen nadat hij over de boordradio te horen krijgt dat Max er aan komt. We zouden wel eens de enige geplande pitstops van de dag gezien kunnen hebben, nu ook Vettel binnen lijkt te komen voor zijn eerste stop. Iedereen op de medium band en die zou het wel eens kunnen volhouden tot het einde.
  • 33/71 - Daar is de leider. Vettel eindelijk in de pit voor zijn eerste stop. Medium banden ook voor hem. Hamilton leidt nu met 4,7 sec op Rosberg. Dan Verstappen die het gat naar de Duitser terug heeft gebracht tot 1,5 sec. Ricciardo rijdt op 4 tellen van Max, dan Raikkonene n Vettel sluit achter de Fin aan. Straf voor Carlois Sainz (Toro Rosso) voor het van de baan duwen van Fernando Alonso in de McLaren:
  • 42/71 - Rosberg houdt Verstappen op afstand. Max blijft op zo’n 1,5 seconde van de Mercedes voor hem en heeft van zijn team te horen gekregen even geen gekke dingen te proberen. De race is nog lang, je weet nooit wat er nog kan gebeuren. Hamilton heeft nog 3,8 sec op Rosberg, Max verruimt zijn voorsprong op Ricciardo tot 5 sec.
  • 46/71 - Dan toch een tweede bandenwissel en hij is voor Raikkonen. Hamilton begint aan het inhalen van achterliggers, Verstappen nog steeds op 1,5 sec van Rosberg. Voorlopig weer een podiumpositie voor de Nederlander dus. De vraag is nu of Red Bull en Mercedes ook een tweede stop gaan maken en wat dat betekent voor Vettel, die natuurlijk pas heel laat stopte. Áls zij nu een stop maken, gaat Vettel aan de leiding.
  • 50/71 - Oh wat jammer! Verstappen pakt de eerste de beste mogelijkheid om Rosberg te pakken. De Duitser verslikt zich in een achterligger en geeft Max de kans om hem in te halen, maar Verstappen haalt nét de bocht niet.

    Ricciardo binnen voor zijn tweede stop: hij kiest de soft band.
  • 61/71 - Laatste tien rondjes en er zit even niet zo veel meer in deze race. Hamilton leidt nog steeds, Rosberg +7,5 sec. Verstappen heeft niet meer opnieuw de druk kunnen opvoeren en consolideert zijn podiumplek (+3,5 sec). Vettel rijdt 4 tellen achter hem; iets om nog even in de gaten te houden.
  • 65/71 - Dit wordt nog krap. Vettel op 1,8 sec van Verstappen nu.
    Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen Lap 63: Max is told by his pitcrew that the gap to VET is declining. Verstappen answers: “I see him coming”. #MexicoGP
  • 68/71 - Laatste drie ronden. en ook Ricciardo komt er nog aan achter Vettel en is sneller dan Verstappen en de Duitser. Toch nog wat spanning in de slotfase en Max rijdt z’n snelste ronde van de race. Heeft hij nog wat achter de hand gehouden?
  • 68/71 - Verstappen verremt zich! Hij schiet op het gras en moet zijn positie aan Vettel geven, hoort hij over de boordradio.
  • 69/71 - Maar Verstappen weigert. Hij wacht tot de wedstrijdleiding zich uitspreekt. Vettel én Ricciardo nu aan z’n staart. Vettel moet nu op Ricciardo gaan letten. De wedstrijdleiding meldt dat de actie na de race wordt onderzocht: voordeel halen uit het verlaten van de baan.
  • FINISH! Hamilton wint! Rosberg tweede, Verstappen voorlopig derde. Vettel is witheet. “Fuck off”, schreeuwt hij over de boordradio en adresseert zijn krachtterm aan de wedstrijdleiding.
  • VERSTAPPEN VERLIEST PODIUMPLEK. Dat was snel: de wedstrijdleiding geeft Max direct een tijdstraf van 5 seconden en zakt daarmee tot de 5e plaats. Vettel naar het podium.
    Twitter avatar PeterDWindsor Peter Windsor VET deserved P3: you can’t defend by using run-off area…unless the guy behind does likewise (as per Nico on lap 1…luckily for Lewis!)
    Twitter avatar TomCoronel Tom Coronel Message for planet earth: #MaxVerstappen doesnt give 🎁🎁🎁🎁🎁🎁 presents. Will always fight ….untill the finish 🏁🏁🏁🏁

Uitslag grand prix van Mexico:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 71 ronden
2. Nico Rosberg (Mercedes) +8,4 sec
3. Sebastian Vettel (Ferrari) +17,3
4. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +20,9
5. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +21,3*
6. Kimi Raikkonen (Ferrari) +49,9
7. Nico Hülkenberg (Force India) +58,9
8. Valtteri Bottas (Williams) +1.05,6
9. Felipe Massa (Williams) +1.16,2
10. Sergio Perez (Force India) +1.16,8

* incl. 5 sec straftijd

Stand in het WK na 19 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 349 pnt (+18)
2. Lewis Hamilton 330 (+25)
3. Daniel Ricciardo 239 (+12)

5. MAX VERSTAPPEN 175 (+10)