Vine houdt ermee op. Dit zijn de hoogtepunten.

Gisteren liet Twitter weten binnenkort te stoppen met Vine. Daarom blikken wij terug op het korte succes van Vine dat zorgde voor een revolutie in mobiele video.

Foto: CNN

“Vine? Bestaat dat nog?”, zou een terechte vraag zijn van de fervente social media- en online app-gebruiker. Met de overname van Vine door Twitter in 2013 werd Vine in een klap razend populair, waarna het alweer gauw uit het publieke oog verdween en daarmee ook uit het digitale hart. Over een paar maanden komt er een definitief einde aan Vine. Toch verdient de video-app een eervolle vermelding, als pionier zijnde in mobiele video dat heeft gezorgd voor het viral succes van oneindig veel filmpjes.

Met de app kun je een filmpje maken van zes seconden. Met het aanraken van het scherm kun je meerdere korte stukjes achter elkaar opnemen, met of zonder geluid. Het resultaat is een filmpje dat zich herhaalt. Denk aan een animated gif (kort bewegend plaatje). Ideaal om te delen op social media met gebruik van #hashtags en @mentions.

Vine is de allereerste op het gebied van mobiele videodiensten. Kort na de lancering was Vine op 10 april 2013 de meest gedownloade app in de App store. In dit digitale tijdperk dat een overdaad kent aan online mobiele filmpjes zou je verwachten dat Vine nu een ongekende bloeiperiode heeft. Hoe heeft het zo kunnen lopen?

Bekijkmedium versus Maakmedium

Hoewel Vine een paar jaar geleden nog uniek was in zijn soort, wordt het nu aan alle kanten ingehaald. Behalve Instagram valt Snapchat ook goed in de smaak bij het grote publiek door het gebruik van populaire videofuncties.

Volgens techredacteur Marc Hijink van NRC vormen Facebook en Instagram een veel sterker platform voor zowel het creëren als het verspreiden van eigen content. Twitter wordt meer gebruikt om te verwijzen naar andere content, ‘Twitter is een bekijkmedium, veel minder een maakmedium’. Daarom zien we dit ook terug in de beperkte gebruikersopties van Vine.

Na een korte geschiedenis aan overnames en keihard concurreren trekt Vine en daarmee vooral Twitter aan het kortste eind.

Hype gemist?

In slechts drie jaar zijn er talloze filmpjes viral gegaan dankzij Vine:

Hoe houd je letterlijk een taxi aan:

Schreeuwende plastic eenden:

De bastketballer die zichzelf in het gezicht slaat:

Een televisiepastoor die maar niet snapt waarom:

Een klein meisje die alles geeft voor haar Vine-fans

Merken gebruiken het ook om reclame mee te maken, zoals Dove en Malibu Rum: