Telecomproviders moeten vergoeden bij lange storingen

Bij een telefoon-, televisie of internetstoring die langer dan 12 uur duurt, krijgen klanten geld.

Foto Koen van Weel / ANP

Mensen die bij hun provider een telefoon-, televisie of internetstoring hebben die langer duurt dan twaalf uur, worden daarvoor gecompenseerd. Met een wetswijziging legt Minister Kamp (Economische Zaken, VVD) deze verplichting op aan de aanbieders.

Klanten die last hebben van een storing die langer dan twaalf uur duurt, kunnen vanaf 1 juli 2017 geld terug verwachten. De minimale vergoeding bedraagt altijd een euro. Bij een storing tussen de twaalf en 24 uur heeft een klacht recht op zeker één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten.

Bij een storing die tussen de 24 en 48 uur duurt, wordt dat twee dertigste. Zakelijke klanten hebben ook recht op de compensatieregeling. Aanbieders van telefoon, internet, en televisie kunnen ook een hoger bedrag als compensatie uitbetalen aan hun klanten.

‘Onmisbaar’

In een verklaring laat Kamp weten dat “internet en telefonie zijn onmisbaar in onze maatschappij geworden”. Volgens de minister zorgen die storingen niet alleen voor persoonlijk ongemak, maar hebben ze ook gevolgen voor de economie: “Het is dus redelijk dat zowel consumenten als zakelijke klanten compensatie krijgen bij lange storingen.”

Toen Kamp in 2013 het wetsvoorstel indiende liet de Consumentenbond weten blij te zijn dat er “eindelijk” een compensatieregeling komt. Wel vonden zij de minimale duur van twaalf uur te lang.