Recensie

Prachtig geprogrammeerd cellofeest waar echt wat te ontdekken valt

Klassiek

Cello Biënnale Amsterdam Met o.a. Orkest van de Achttiende Eeuw (23/10) en Cappella A’dam (25/10) en div. cellisten. Muziekgebouw aan ’t IJ. Terugluisteren: radio4.nl

Het was een vertrouwd én vreemd gezicht, het kaartje voor het concert van zondagavond tijdens de Cello Biënnale. Het Orkest van de Achttiende Eeuw speelde en op het kaartje stond de naam Brüggen – zo leek het even alsof het orkest ‘gewoon’ met zijn dirigent en oprichter Frans Brüggen op zou treden (de dirigent overleed in augustus 2014). De Brüggen van de avond was echter Albert Brüggen, een neef en vast tutti-cellist van het orkest. Nu maakte hij zijn opwachting als solist.

De Cello Biënnale is een prachtig geprogrammeerd cellofeest waar echt wat te ontdekken valt, en het stuk waarin Albert Brüggen soleerde mag dankzij de biënnale aan een tweede leven beginnen. Robert Volkmanns Celloconcert in a-klein uit 1853 was in zijn tijd populairder dan het celloconcert van Robert Schumann. Het is een geraffineerd werk en Brüggen speelde het als een waar verteller.

Maar het hoogtepunt was het Dubbelconcert van Johannes Brahms, waarin cellist Jean-Guihen Queyras (op stalen snaren) samenspeelde met violist Shunske Sato. Sato’s verfijnde, haast vibratoloze spel is door de barokmuziek gevormd. Het werd een boeiende en opzwepende ontmoeting; een Dubbelconcert doordrenkt van positiviteit in plaats van donkere tragiek.

Dinsdagavond stond een andere hit op het programma: het Requiem van Gabriel Fauré, maar dan in een arrangement van Jacobus den Herder voor koor (Cappella Amsterdam) en een ensemble van tien cellisten. Een interessant experiment, maar niet voor herhaling vatbaar. Ook al ging Fauré zelf al vrij met de instrumentatie om, nu werd pas duidelijk hoezeer het Requiem om klankkleur draait. Een cello in de hoogte is nu eenmaal dominanter dan een altviool op dezelfde toon; het leverde een wat onrustig geheel op. En die mooie eruptie in ‘Osanna in excelsis’ was wel heel tam.