Omzet Sanoma daalt, maar winst stijgt

Mede door de drukke sportzomer, waardoor veel kijkers naar andere zenders gingen, had Sanoma Nederland het de afgelopen drie maanden moeilijk.

Exterieur van het hoofdkantoor van Sanoma. Foto ANP

Hoewel de omzet van mediabedrijf Sanoma het afgelopen kwartaal daalde, heeft de onderneming meer winst weten te maken. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Finse concern, uitgever van onder meer Nu.nl, SBS en Libelle, vrijdagochtend heeft gepubliceerd.

Ook de Nederlands-Belgische tak maakte meer winst: die steeg in het derde kwartaal met 40 procent naar 24 miljoen euro, dankzij bezuinigingen. Wel had Sanoma Nederland het de afgelopen drie maanden lastig. De sportzomer, met onder meer de Olympische Spelen op de publieke omroep, trok veel kijkers naar andere netten. Ook zaten minder mensen voor de televisie door de warme septembermaand. Door de verkoop van een aantal onderdelen daalde de omzet van Sanoma Nederland met 8,5 procent.

Inkomsten uit online stijgen

Het moederbedrijf in Finland zegt ook geprofiteerd te hebben van verschillende bezuinigingen. De totale operationele winst steeg in het derde kwartaal met een kwart naar 77,7 miljoen euro. De omzet, daarentegen, slonk met 4 procent naar 438 miljoen euro.

Volgens het verslag zijn Sanoma’s advertentieinkomsten het derde kwartaal met 1 procent gestegen. Online stegen de inkomsten uit advertenties met 8 procent, maar uit televisie (-6 procent) en tijdschriften (-9 procent) daalden ze.