Omzet moederbedrijf Google met ruim 20 procent gegroeid

De positieve resultaten waren vooral te danken aan toegenomen advertentie-inkomsten via YouTube en mobiele telefoons.

Archieffoto van het hoofdkantoor van Google in Mountain View, Californië. Foto Marcio Jose Sanchez / AP

Alphabet, het moederbedrijf van zoekgigant Google, heeft over het derde kwartaal 20,2 procent winst geboekt. De positieve resultaten waren vooral te danken aan toegenomen advertentie-inkomsten via YouTube en mobiele telefoons.

Die inkomsten stegen in het derde kwartaal met 18,1 procent en kwamen uit op 18,2 miljard euro. Ze zijn daarmee bijna goed voor 90 procent van de totaalomzet. Aandelen van Alphabet schoten met 1,6 procent omhoog. De nettowinst liep op tot omgerekend 4,67 miljard euro, een kwart meer ten opzichte van 2015.

De omzetstijging is vergelijkbaar met die van een kwartaal eerder, toen 21 procent groei werd bijgeschreven. De omzet staat nu op circa 20,6 miljard euro, terwijl dat een jaar geleden nog 17,1 miljard was.

Dat Alphabet flink profiteert van advertenties is geen verrassing. Het bedrijf is samen met Facebook een van de grootste spelers op de snel groeiende advertentiemarkt via smartphones.

Alphabet

Vorig jaar verraste Google-topman Larry Page de wereld met de lancering van een nieuw moederbedrijf, dat de naam Alphabet kreeg. Daaronder vallen alle internetactiviteiten van Google, zoals GMail, YouTube en de bekende zoekmachine. Maar ook kwamen er aparte bedrijfsonderdelen bij voor bijvoorbeeld internetthermostaat Nest, ouderdomsziektebestrijder Calico en kabelbedrijf Fiber.

Conglomeraat Alphabet moest het bovendien makkelijker maken voor bijzondere experimenten om van de grond te komen en echte bedrijven te worden. Vorig kwartaal leed het bedrijf nog een flink verlies op de speciale projecten. In totaal werken bij Alphabet ongeveer 66.000 mensen. Qua marktwaarde is het het op een na grootste bedrijf ter wereld, na Apple.