Omzet KPN daalt ondanks opbrengst op consumentenmarkt

De dalende omzet heeft te maken met problemen in de zakelijke markt. De opbrengsten voor KPN stegen op de consumentenmarkt.

Foto: Remko de Waal / ANP

KPN zag de omzet afgelopen kwartaal opnieuw dalen vanwege druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit de consumentenmarkt namen wel toe. Dat blijkt donderdag uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro. De winstgevendheid van het bedrijf is, afgezien van eenmalige kosten, wel verbeterd. Het bedrijfsresultaat ging met 10 procent omhoog naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde wel met bijna de helft tot 45 miljoen euro, maar dat komt door de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen.

De dalende omzet heeft volgens het bedrijf te maken met aanhoudende problemen in de zakelijke markt. Op de consumentenmarkt deed KPN het een stuk beter. De totale opbrengsten stegen met 1,5 procent tot 802 miljoen euro maar dit was niet voldoende . Het aantal klanten voor televisiediensten nam toe. In het derde kwartaal kwamen er 6000 klanten bij met een breedbandabonnement en steeg het aantal gebruikers van interactieve televisie met 22.000. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000.

In het persbericht zegt CEO Eelco Blok tevreden te zijn met de financiële resultaten:

“In het derde kwartaal van 2016 hebben we de financiële prestaties verbeterd dankzij kostenbesparingen en goede commerciële prestaties in de Consumentenmarkt, waar inmiddels meer dan één miljoen huishoudens een combinatie van vaste en mobiele diensten bij ons afneemt.”