Deze gameontwikkelaar wil een Cubaanse game maken

Zelfstandig games ontwikkelen op Cuba. Het lijkt lastig. Toch wil het duo van Big Head Games het proberen.

YouTube

Gameontwikkelaar Josuhe Pagliery heeft een droom. Hij wil een indiegame maken, een spel dat door een klein team vanuit een eigen visie wordt gemaakt. Zonder inmenging van grote bedrijven. Hij heeft alleen ook een probleem: hij woont op Cuba. Hij heeft geen internet, zelfs zijn telefoonlijn is onbetrouwbaar. Geld inzamelen is lastig.

Cuba is lastig

Daarom zit Pagliery nu in Miami. Gewoon voor een maandje, om de campagne rond te krijgen op crowdfundingsite Indiegogo. Het was tot kortgeleden onmogelijk om überhaupt zo’n game te maken op Cuba, schrijft hij op de site: de apparatuur is achterhaald, het geld is nauwelijks te vinden, internationale competities komt hij niet in en Cuba biedt pas sinds kort toegang tot een publieke internetverbinding.

Maar samen met programmeur Johann Armenteros wist hij vorig jaar toch een experimentele game voor de twaalfde editie van de kunstshow Bienal de la Habana te bouwen. Toen wilden ze per se fulltime games ontwikkelen. Ze begonnen samen de tweekoppige gamesstudio Empty Head Games en gingen aan de slag met een spel dat ze de ‘eerste indiegame van Cuba’ noemen. Na een jaar plannen maken is het nu zover. Ze lanceerden eerder deze week de crowdfundingcampagne. Op het moment van spreken zitten ze al op 79 procent van hun doel: bijna 8.000 dollar.

Tekst loopt door na de video

‘Savior’ begint met het vertrek van God. De game noemt hem de Grote God, want de speler bestuurt een personage dat zich de Kleine God noemt. De Kleine God gaat op zoek naar zijn grotere evenknie in een verwoede poging om de wereld van de totale vernietiging te redden. Maar al snel begint de Kleine God zich te realiseren dat hij in een game rondloopt. En die game valt net zoals zijn wereld langzaam uit elkaar. Kan hij zichzelf redden uit het spel?

Volgens Pagliery en Armenteros gaat de game over hun ervaringen als Cubanen:

‘Savior’ is een afspiegeling van onze ervaringen op Cuba, van het afbrokkelende landschap tot het onvoorspelbare verhaal tot de handgetekende stijl. [...] Onze game is een product van dit unieke moment in de Cubaanse geschiedenis. Het internet begint zich net te verspreiden op het eiland. Relaties met de VS worden beter. De economie verandert. Mensen zijn optimistisch over de toekomst, maar weten niet hoe die toekomst er uit ziet.

Met het geld uit de campagne willen ze een demo bouwen voor het spel. Daarna willen ze doorzetten: het uiteindelijke spel moet acht stadia krijgen. Allemaal uitgevoerd in een tekenstijl die lijkt op de stripboeken en games die Pagliery en Armenteros vroeger zelf speelden.

Crowdfunding

Het duo vraagt om een bijdrage van 10.000 dollar vanuit de crowd, om een demo te financieren. Peanuts, althans voor game-maatstaven. Maar Empty Head Games heeft grote plannen met de game. Ze willen functioneren als gids voor de game-industrie in hun land. “We zijn jullie veel verschuldigd”, meldt de pagina. “Niet alleen voor het bestaan van ‘Savior’, maar de toekomst van onafhankelijke games op Cuba.”