Als het aan Uber ligt, pakken we in 2026 de vliegende auto

Technisch is al veel mogelijk, het grootste probleem is regelgeving. Zijn overheden klaar voor dit sciencefiction- avontuur?

Een prototype van een VTOL (Vertical Take-off and Landing) van het bedrijf Joby Aviation. Foto still uit video Joby Aviation.

Het klinkt als sciencefiction, maar als het aan taxi-app Uber ligt, bestellen we binnen tien jaar een vliegende auto. Niet langer twee uur reizen van San Jose naar San Franciso, maar een kwartier.

Of binnen slechts zes minuten van de Indiase satellietstad Gurgaon naar het centrum van New Delhi, in plaats van anderhalf uur stapvoets rijden, zo schrijft hoofdproductie van Uber, Jeff Holden op de Amerikaanse website Medium.

Twitter avatar Uber Uber What if your daily commute could go from 90 minutes to 6? https://t.co/0FjthnA7xA https://t.co/BDCp7sf6I8

‘We verspelen miljoenen uren in de file’

Volgens het Amerikaanse techbedrijf is het een heel groot probleem dat er jaarlijks miljoenen uren worden verspeeld op de weg. Zeker in de steeds groter wordende megasteden staan werknemers lang vast in de file; uren die ze niet productief kunnen doorbrengen. Uber wil heel graag dit probleem oplossen, aldus Holden.

“We view helping to solve this problem as core to our mission and our commitment to our rider base. Just as skyscrapers allowed cities to use limited land more efficiently, urban air transportation will use three-dimensional airspace to alleviate transportation congestion on the ground.”

Techniek is geen probleem; wel regelgeving

Het idee van de vliegende auto’s is helemaal nog niet zo gek, zo laat techredacteur Alex Davies van Wired weten in een video. Op het technische vlak is al veel mogelijk. Een aantal bedrijven hebben al prototypes ontwikkeld, zoals Joby Aviation, Aeromobil en Zee.Auro, het bedrijf van Google-oprichter Larry Page.

Uber wil fungeren als katalysator van deze bedrijven, aldus Davies. Maar het probleem blijft de regelgeving. Er zijn nog helemaal geen regels over burgerluchtvaart.

Daar is Holden zich ook van bewust. Voordat je bij Uber een piloot kan bestellen bij de zogenoemde VTOL (Vertical Take-off and Landing) moeten de luchtvaartautoriteiten eerst een juiste certificering regelen. Gezien de moeizame relatie die taxi-app Uber met verschillende overheden heeft, zal dit nog een moeilijke klus worden.

Maar het techbedrijf gaat graag de uitdaging aan. Aan de volgende zaken moet nog hard worden gewerkt, aldus Uber.

  • Betere batterijen. De hoeveelheid energie die nu uit een batterij wordt gehaald is te weinig voor een vliegende auto. Er moeten ook verbeteringen komen voor de snelheid van het opladen en de prijs van de kilowatt per uur.
  • Controle en veiligheid in het luchtruim; in een stad als Sao Paolo vliegen er al honderden helikopters per dag. Hoe zorg je ervoor dat er geen botsingen plaatsvinden?
  • Betaalbaar maken van een VTOL. Het moet het goedkope alternatief worden van een helikopter.
  • Minimale geluidsoverlast. De VTOLs vliegen in drukke steden.
  • Goede infrastructuur voor landingsbanen.
  • Training voor piloten.