Inspectie onderzoekt niveau machinisten Arriva

De ILT gaat het opleidings- en ervaringsniveau van Arriva-machinisten onderzoeken nadat vakbond VVMC klaagde over incidenten op het spoor.

Treinen van vervoersbedrijf Arriva op Groningen CS. Foto Vincent Jannink/ANP

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een onderzoek ingesteld naar het opleidings- en ervaringsniveau van machinisten van openbaar vervoersbedrijf Arriva. Aanleiding zijn enkele incidenten in het noorden van het land waarover vakbond VVMC had geklaagd.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu (PvdA) laat in de beantwoording van Kamervragen weten dat ze laat onderzoeken of de veiligheid op het spoor in het geding is. De staatssecretaris schrijft dat bij haar één incident bekend is, waarbij een machinist bij het Groningse Uithuizermeeden door een rood sein reed. De machinist in kwestie is inmiddels op non-actief gesteld.

Uitzendkrachten

Arriva zet regelmatig uitzendkrachten in als machinisten om het eigen personeelstekort op te vangen. Vakbond VVMC meent dat deze uitzendkrachten te weinig tijd krijgen om het baanvak te leren kennen en stuurde daarom vorige maand een brandbrief naar Arriva. Volgens de staatssecretaris is er geen sprake van een overtreding van de wet- of regelgeving. Dijksma wil daarom het onderzoek afwachten voordat ze maatregelen neemt.

Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga hoeven reizigers zich geen enkele zorgen te maken. Alle machinisten voldoen aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan machinisten, zei hij tegen RTV Noord:

“Kijk, het blijft mensenwerk. Dit soort zaken komt helaas voor. We doen er alles aan om incidenten als deze te voorkomen, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Als ik kijk naar het aantal incidenten dat op dit gebied heeft plaatsgevonden, scoort Arriva extreem hoog. Ik mag wel zeggen het beste in heel Nederland. Als ik dat vaststel, mag je niet de suggestie laten wekken dat rijden met een Arriva-trein onveilig is.”

Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (pdf) blijkt dat Arriva juist het slechtst scoort van alle reizigersvervoerders. Tussen 2010 en 2014, de meest recente gegevens, reden Arriva-machinisten per miljoen treinkilometers 0,74 keer door een rood sein. Gemiddeld voor alle vervoerders was in diezelfde periode 0,53.

De vervoerder zegt in een reactie:

“De tendens van de afgelopen jaren (sinds 2012) laat een substantiële neerwaartse trend zien (van incidenten op dit gebied, red). De rapportage laat een vijfjaarsgemiddelde zien.”