Heineken verkoopt vooral meer dure biertjes

Gecorrigeerd voor onder meer overnames en wisselkoerseffecten nam de verkoop met 2 procent toe.

Foto Koen van Weel / ANP

Heineken heeft vorig kwartaal opnieuw meer bier verkocht dan een jaar geleden. Gecorrigeerd voor onder meer overnames en wisselkoerseffecten nam de afzet met 2 procent toe, zo maakte de bierbrouwer woensdag bekend in een handelsbericht over het derde kwartaal. Vooral biertjes uit hoger segment verkochten beter dan een jaar geleden.

Opnieuw moest Heineken het met name hebben van de Aziatische markt, waar het bedrijf tussen juli en september bijna 15 procent meer bier verkocht. Ook in Noord- en Latijns-Amerika groeide de gecorrigeerde verkoop, met iets meer dan drie procent. In Heinekens grootste afzetmarkt Europa bleef de afzet nagenoeg gelijk.

Topman Jean-François van Boxmeer noemt in een verklaring expliciet Vietnam en Mexico als “kernmarkten”. De enige regio’s waar Heineken minder verkocht waren Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, waar de verkoop met 3,6 procent inzakte. Ook in voorgaande kwartalen waren die markten al de achterblijvers, terwijl met name in Azië meer bier werd verkocht.

Duurdere biertjes doen het overal goed

De verkoop van duurdere biertjes uit het hogere segment nam overigens ook in Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten toe, zo merkt Heineken op. De premium-bieren zijn de enige die in elke regio meer werden verkocht dan een jaar geleden. Gemiddeld nam de verkoop van dergelijke bieren met 3,5 procent toe.

Tot hoeveel omzet de toegenomen verkoop vorig kwartaal leidde, maakte Heineken woensdag niet bekend. Wel meldde de brouwer uit Zoeterwoude winstcijfers over de eerste drie kwartalen van dit jaar. Tot en met eind september kwam de nettowinst uit op ruim 1,2 miljard euro. Dat is 30 procent minder dan een jaar geleden, een daling die vooral wordt veroorzaakt door afschrijvingen en een eenmalige meevaller in 2015.