Solliciteren in de skilift of op de piste

Kennismaken

Een baan zoeken hoeft niet per se achter de computer. In Snowworld presenteren bedrijven zich aan talentvolle studenten. Op ski’s of bij een kop warme chocolademelk.

Foto Chris Keulen

Sneeuw verbroedert. Dat is het idee van het SoS Event in Landgraaf, waar werkgevers en toekomstige werknemers elkaar vorige week voor de derde keer ontmoetten. Locatie: Snowworld, de grootste indoorskipiste van Europa. Op ski’s en op snowboards glijden ze de piste af, door samen opdrachten uit te voeren of een wedstrijdje te doen, is het ijs meteen gebroken. En in de lift naar boven is er alle gelegenheid om een praatje te maken.

Denise Lange (26) vindt het een verademing, zo’n „stropdasloze” kennismaking. Ze deed een master neurobiologie in Aken en is nu aan het promoveren. Daarna blijft ze waarschijnlijk niet werken in de wetenschap, denkt ze. „Daar wordt te veel gewerkt met tijdelijke contracten. Ik wil toekomst en zekerheid.” Waar, dat maakt haar niet zoveel uit. „Grote onderzoekscentra liggen wel vaker in Nergenshuizen.”

Op dit SoS Event – een afkorting voor Students on Snow – zijn zo’n 150 talentvolle studenten en voornamelijk Duitse bedrijven uit uiteenlopende sectoren als IT, chemie en technologie afgekomen. Waar het gemiddelde sollicitatiegesprek nogal eens blijft steken in een formeel ritueel – in Duitsland is de bedrijfscultuur ook nog eens een stuk hiërarchischer dan in Nederland – wordt op de skipiste gewoon getutoyeerd. „Op ski’s en op een snowboard, en bij de hapjes en drankjes achteraf, wordt het sneller persoonlijker”, legt Jörg Orlowski van SoS Events uit.

„Vooral tussen beginners ontstaat snel een band, omdat ze het allebei nog moeten leren.”

Naast actieve bedrijfsuitjes en teambuildingactiviteiten organiseert SoS Events sinds 2012 ‘informele’ evenementen voor bedrijven die zich op de kaart willen zetten bij jong talent. De ondernemingen betalen, de prijzen hangen af van het aantal activiteiten en de scherpte waarmee de deelnemende studenten worden geselecteerd. Bedrijven kunnen van tevoren aangeven welke faculteiten voor hen interessant zijn, en doordat de student bij de aanmelding al zijn of haar cv heeft meegestuurd, kan een bedrijf kandidaten van tevoren uitnodigen voor bijvoorbeeld een samenwerkingsopdracht of een kop warme chocolademelk in de skihut.

Foto Chris Keulen

Foto Chris Keulen

Gratis bussen

Om talentvolle jongeren te trekken, zet SoS Events gratis bussen in vanuit de studentensteden Keulen, Aken en Maastricht. Die vanaf de Limburgse hoofdstad rijdt vandaag echter niet vanwege een gebrek aan aanmeldingen. „Misschien heeft het iets te maken met de herfstvakantie”, zegt Orlowski. Ook veel Limburgse werkgevers laten het afweten. Jammer: met name de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH), groter dan de drie Nederlandse technische universiteiten bij elkaar en internationaal hoog aangeschreven, is interessant voor Zuidoost-Nederland.

Het van oorsprong Amerikaanse Medtronic, met vestigingen in Maastricht en Heerlen, is er wel. Recruiter Vera van ’t Hoofd: „In Heerlen staat ons bedrijf zowat op de Duitse grens. En de voertaal is bij ons in de meeste gevallen Engels.” Het maakt de drempel volgens haar minder hoog voor de potentiële Duitse werknemers, die vaak geen Nederlands spreken. Haar collega Laura Daniëls: „We zoeken in de hele regio, we staan bijvoorbeeld ook op een beurs in het Belgische Hasselt.” De twee prijzen de informele sfeer op het ski-evenement. Het contact maken verloopt soepeler, vinden ze: „Je kunt sneller de diepte in.”

Lees ook over vreemde vragen bij sollicitatiegesprekken: Zou je liever onzichtbaar zijn of kunnen vliegen?

Chemieconcern Bayer doet al vanaf het begin mee met Students on Snow. Met een vooraf geselecteerde groep houdt het bedrijf voorafgaand aan de activiteiten in de middag en avond een aparte bijeenkomst, waarin ze een beeld geven van het bedrijf en de banen die ze te bieden hebben.

Het bedrijf werkt vaker met SoS Events. „Afgelopen zomer hebben ze een weekend verzorgd waarin we met studenten zijn gaan mountainbiken, wandelen en vlotten bouwen”, vertelt Jan Schüttler, manager universiteits- en talentrelaties bij Bayer in Leverkusen.

Het is niet zo dat dit soort activiteiten direct leiden tot contracten voor een baan, zegt Schüttler.

„Of iemand moet al in een sollicitatieprocedure zitten. Het gaat er toch vooral om in een vroeg stadium in beeld te komen bij studenten. Misschien trekt je op deze manier ook wel andere talenten aan. Als ze hier komen, zijn het in ieder geval sportievelingen.”

Sommige werkgevers presenteren zichzelf ook nadrukkelijk op zo’n ‘sportieve’ manier. Modell Aachen is een klein, maar snel groeiend bedrijf dat managementsystemen maakt voor andere bedrijven. Personeelsfunctionaris Melanie Lennarz: „Met een activiteit als skiën in Landgraaf willen we laten zien dat we een jong bedrijf zijn met personeelsleden van gemiddeld een jaar of dertig.” Eerder organiseerde het Modell al een ballonvaart en konden geïnteresseerden via een touw het bedrijfspand afdalen. „Zoiets kan helpen om jonge mensen van elders te trekken.”

Tien euro

Tabea Bunge (21) volgt een bachelor biotechnologie aan de RWTH. Een vriendin wees haar op de mogelijkheid om voor slechts tien euro een middagje te skiën. „Toen ik hoorde dat het tegelijkertijd een kennismaking met bedrijven was, vond ik het alleen maar interessanter worden.”

De van oorsprong Hamburgse oriënteert zich op een stage. Het grote Bayer heeft haar interesse. Ze hoopt dat een leerperiode bij zo’n groot concern een vervolg kan krijgen met een baan. „Mijn vader is ooit zo binnen gekomen bij Unilever.”

Maar in en rond de skilift is ze in gesprek geraakt met mensen die nog niet zolang werken bij het Forschungszentrum in Jülich, een gerenommeerd instituut waar zo’n 4.4000 werknemers onderzoek doen op het gebied van milieu, energie en gezondheid. Daar gaat ze zich eerst eens in verdiepen.