Met overname Albron wil Facilicom serieus cateren

Catering

Facilicom, groot in beveiliging en schoonmaak, breidt met de overname van Albron fors uit in catering, en wil nog verder uitbreiden naar de NS-stations.

Een klassieker in bedrijfskantines: de kroket Foto Istock

Facilitair dienstverlener Facilicom – schoonmaak, beveiliging, verbouwing, onderhoud en een beetje catering – neemt stapsgewijs een meerderheidsbelang in cateraar Albron. Dat hebben de bedrijven afgelopen week afgesproken, bevestigen de woordvoerders van beide bedrijven.

Facilicom (1,2 miljard euro omzet) is met 28.000 werknemers in vier landen een stuk groter dan Albron (244 miljoen euro omzet). De cateraar verzorgt met 4.200 werknemers in Nederland en België eten en drinken bij bedrijven, zorginstellingen en Center Parcs. Maar de cateringtak van Facilicom, Prorest Catering, dat bedrijfsrestaurants (met „banqueting activiteiten”) exploiteert, is met 650 werknemers dan weer veel kleiner dan Albron.

De twee cateraars gaan verder onder de naam Albron, waarvan Facilicom na geleidelijke uitbreiding de meeste aandelen zal hebben: 51 procent in 2020, aldus het FD. Teun Verheij, nu directeur van Albron, gaat het nieuwe cateringbedrijf leiden. Bij de samenwerking zullen volgens het FD wel tientallen banen verdwijnen.

‘Het nieuwe Albron’ geeft Facilicom een veel grotere positie op de cateringmarkt. Albron krijgt op zijn beurt kans om extra te groeien in de zorg, via het zorgbedrijf Incluzio van Facilicom.

De omzet van Albron neemt al jaren af en de marges zijn klein. In 2011 was de omzet nog 321 miljoen euro, in 2014 nog maar 253 miljoen euro. Het contract voor tien jaar dat Albron in 2010 met Center Parcs afsloot, moest de omzet juist vergroten. Facilicom verloor begin dit jaar miljoenen euro’s door het faillissement van V&D.

Het nieuwe Albron gaat bieden op de eetwinkels op NS-stations, zegt directeur Verheij maandag in het FD. Toevoeging van de NS-winkels zou een forse uitbreiding betekenen.

Begin maart kondigde NS aan dat de stationswinkels zullen worden verkocht, als onderdeel van een nieuwe strategie. Naast franchise-formules als AH to go, Hema en Starbucks gaat het daarbij om de NS-formules De Broodzaak (31 vestigingen), Julia’s (Italiaans eten, 20) en Smullers (snackbar, 32). Alleen Kiosk en Huiskamer blijven in handen van NS.

De aanbesteding voor de NS-winkels begint naar verwachting pas volgend voorjaar. NS wacht een evaluatie af van de verkoop van Burger King en La Place Express, eind 2015 aan HMSHost, wereldwijd actief met restaurants voor reizigers en onderdeel van Autogrill. Werknemers en FNV Spoor zijn tegen verkoop. Circa 4.000 mensen raken door het afstoten van de winkels hun baan bij NS kwijt.

HMSHost bezit nu al 26 café-restaurants op stations. Directeur Walter Seib is „uitermate geïnteresseerd” in overname van de stationswinkels. Hij vindt het echter te vroeg om te zeggen dat hij gaat bieden.

„We wachten de vervolgstappen van NS af, we moeten eerst weten wat hun uitgangspunten zijn. Ze doen dit heel zorgvuldig.”