Maandverband

©

Afgelopen week dook op mijn Facebook-timeline telkens dezelfde commercial op: ‘Blood’. Het filmpje toont vrouwen die alles geven tijdens het sporten. Ze boksen en surfen tot bloedens toe. Bergbeklimsters laten de sneeën op hun handen zien, ballerina’s de bloedbaren op de tenen: stigmata van de actieve vrouw. De leus van het filmpje luidt ‘No blood should hold us back’. En oh ja, het betreft een reclame voor maandverband.

Aanvankelijk was ik super-enthousiast. Geweldig, dacht ik, het wordt getoond zoals het is. De woede en pijn die je ervaart als de vlag uit hangt worden prachtig gevisualiseerd door rugbysters en hardloopsters die keihard op hun bek gaan. En wat dapper om in een maandverbandadvertentie écht bloed te tonen!

Ik bekeek het filmpje nog een keer. Dat had ik niet moeten doen, er bleek weer eens niet te staan wat er staat. Het ging allereerst niet over ongesteldheid. In de reclame wordt alleen getoond dat je, als je sport, gewond kan raken. Meer niet. Impliciet wordt er gezegd dat je ongesteldheid niet als een excuus moet gebruiken om thuis te blijven. Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Waardoor het filmpje een agressief geloof in maakbaarheid predikt.

Iedereen die maandelijks krom ligt van de pijn (ja, soms helpen paracetamol of de pil onvoldoende) moet zich niet aanstellen en gewoon een marathon gaan lopen.

Maar wat me echt boos maakte was dat er in het filmpje huis-tuin- en-keukenbloed wordt getoond. Het bloed dat ook uit een man stroomt als je bijvoorbeeld zijn neus breekt. Dat is iets anders dan menstruatiebloed. Wat er dan vloeit, bestaat uit een paar theelepels aderlating, wat vaginaal vocht, baarmoederslijmvlies en verder tien miljard liter taboe. De meeste mensen zijn niet bang voor een wond bij een ander. Dan rennen ze op je af met een EHBO-doos. Maar als je doorlekt, wendt men zich af, wordt er gefluisterd, nemen ze je apart.

De reclame doet alsof het iets aankaart, terwijl die in feite gewoon verdoezelt. Het toont vloeistof die evenveel met menstruatiebloed gemeen heeft als de lichtblauwe inkt die in vergelijkbare commercials wordt vergoten. De marketingmanager van het desbetreffende maandverbandmerk zei in een interview dat er bloed werd gebruikt om menstruatie bespreekbaar te maken. Helaas. Er wordt in het filmpje niets bespreekbaar gemaakt. Want het filmpje gaat niet over ongesteld zijn. Het gaat over blijven sporten ondanks de gevaren.

Chagrijnig zette ik mijn laptop uit. Ik hoefde nog lang niet ongesteld te worden, maar ik pakte er een grote reep chocola bij. ‘No blood should hold me back’, dacht ik terwijl ik mijn tanden erin zette.