Recensie

Absurdistische platen

Whole is een rariteitenkabinet. Je vindt in dit fotoboek een man met vier benen. Twee in pantalon en twee bloot. En een meisje in een bloemetjesjurk, dat felroze tl-buizen uit haar buik trekt. Er is een man die zijn baard in tweeën knipt, dezelfde man wiens tulband later in gatenkaas verandert. Deze absurdistische platen zijn het werk van het Nederlandse fotografenduo Carmen Freudenthal en Elle Verhagen. Al ruim 25 jaar maken zij voor bladen, merken en musea werk dat balanceert op de grens van modefotografie en kunst. Constante is het bevreemdende karakter. Er is altijd iets ongemakkelijks, iets surrealistisch. Dat kan klein zijn, zoals de rafelrand langs een digitaal geknipt gat, of iets groots: een op stof geprinte foto, waarvan de rok al plooiend een 3D-installatie wordt. Freudenthal en Verhagen zetten zich sinds 1989 af tegen glamourfotografie in de mode. Sinds deze maand is een overzicht van hun beste werk in boekvorm te koop. Whole bevat vrij werk maar er zijn ook foto’s in opdracht gemaakt, zoals voor Viktor en Rolf, de Bijenkorf en Centraal Museum Utrecht. Het oeuvre is geordend op kleur. De afwezigheid van chronologie – zelfs series blijven niet intact – maakt dat zelfs de samenstelling van het boek Whole iets vervreemdends heeft.