Recensie

365.000 bezoekers: ADE is overal aanwezig

Amsterdam Dance Event Meer buitenlandse bezoekers dan ooit ontdekken grootste dance-congres en clubfestival ter wereld

2500 mensen werden ingeloot voor de gratis set van Maceo Plex onder het Rijksmuseum. Foto Olivier Middendorp

Klassieke concertpodia en de schouwburg werden al eerder ingelijfd, dit jaar nam Amsterdam Dance Event (ADE) ook de musea over. Er was geen ontkomen aan het grootste dance-congres en clubfestival ter wereld, dat deze 21ste editie met 300 evenementen op 85 locaties 365.000 bezoekers trok in vijf dagen. Trance-coryfee Armin van Buuren sprak een audio-tour in voor het Van Gogh Museum en trad er op voor 375 genodigden. Het Rijksmuseum pakte het groter aan met een dj-set van Maceo Plex in de passage. Maar liefst zestigduizend mensen schreven zich in via Facebook voor het gratis toegankelijke marketingoffensief, de 2500 uitverkorenen die waren ingeloot liepen vrijdag gelukzalig naar binnen.

De lichtreflecties op het glas-in-lood leverden schilderachtige beelden op, maar de akoestiek van de half open fietstunnel leent zich beter voor een straatmuzikant dan een dj-set. Bassen vielen weg, waardoor de langzaam ontbrandende house van de Amerikaanse dj op de vlakte bleef.

Een kleine impressie van het optreden van Maceo Plex in het Rijksmuseum. De tekst gaat verder onder de video.

Er waren dit jaar meer buitenlandse bezoekers dan ooit. De NDSM-werf veranderde in een 24-uurs ADE-eiland dankzij de nieuwe camping, met eigen muziekprogramma, hot tubs en sauna. Technotoeristen uit New York, Luxemburg en Chicago zaten er zondag gebroederlijk naast jongens met bierblikken uit Amsterdam-Noord aan het kampvuur, voor ze vertrokken naar hun luxe houten huisjes met stapelbedden.

Opvallend was ook het grote aantal concerten: van de activistische grime van rapper Skepta tot synthesizervirtuoos Kaitlyn Aurelia Smith. De man die grime buiten Groot-Brittannië groot maakte, rapte donderdag zo vurig dat al bij de eerste klanken van That’s not me een mosh pit in de Melkweg ontstond. Smith voedde vrijdag de ziel van een handjevol liefhebbers in De School met haar Buchla Music Easel, terwijl ze zong met bewerkte stem die deed denken aan The Knife. Sfeervol, kalmerend, prachtig.

Vier clubs beleefden hun eerste ADE: Claire, Depot, Shelter en De School. Wie woensdag Claire inliep, waande zich even in een hammam. Een Oosterse sfeer vormde ook de rode draad in de set van BBC-dj Gilles Peterson, die naast een eigen festival nu ook zijn eigen radiostation begint, Worldwide FM. Hier verraste Peterson met van alles: van soul tot jazz en afrobeat, de Brusselse dj Lefto breidde het scala nog verder uit. Je kreeg epileptische neigingen van het slingerende rode licht in plantmotief, maar de club ademt volop belofte.

Club Radion was een punker-bunker

Club Radion in Nieuw-West sprong eruit dit jaar. De bovenste collegezaal van het oude tandartsinstituut veranderde vrijdag in een punker-bunker, waar Veronica Vasicka haar Minimal Wave-labelgeluid liet horen. Doffe drums, synthlijnen in mineur, maar oh zo dansbaar.

Als er iets duidelijk werd dit jaar, was het de kwaliteit van de dj’s die Nederland zelf in huis heeft. Sterac (Steve Rachmad) draaide een ijzersterke set in de ruimte naast Vasicka met melodieuze, energieke Detroit-techno. Carlos Valdes hield tijdens Breakfast Club, de leukste after met het lekkerste ontbijt (açai smoothies en brownies), de energie hoog zonder lomp te worden. Interstellar Funk liet vrijdag horen waarom hij de nieuwe belofte is van het Rush Hour-label.

DJ Elias Mazian krijgt de prijs voor de beste laatste plaat: The Power of Goodbye van Madonna, waarop de laatste dansers in de Undercurrent hem zondagochtend uitzwaaiden, met een roze skyline op de achtergrond.