Jongens met make-up

Wel of geen make-up? Onder vrouwen lijkt de discussie daarover de laatste tijd losgebarsten. Aangevoerd door zangeres Alicia Keys deelden miljoenen vrouwen met de hashtag #NoMakeUp selfies zonder make-up.

Maar ondertussen lijkt make-up voor het andere geslacht juist steeds gewoner te worden. Vorige week maakte het Amerikaanse make-upmerk Cover Girl bekend voor het eerst een mannelijk model als nieuwste gezicht te hebben. De primeur heeft ‘Cover Boy’ James Charles, die met zijn foto’s en vlogs op Instagram en YouTube al honderdduizenden volgers heeft en nu dus ook in nationale reclamecampagnes gaat spelen. En Charles is niet het enige mannelijke make-uprolmodel. Op Instagram en YouTube zijn talloze make-uppende mannen actief.

Interessant is misschien wel vooral dat de jongens make-up niet gebruiken om pukkels te verbergen of hun “natuurlijke schoonheid” uit te laten komen. Ook proberen ze geen vrouw te zijn, maar benadrukken ze met visagie juist mannelijke kenmerken, zoals baard en zware wenkbrauwen. Make-up is voor de jongens eerder een spel, creatief en gewoon “fun”.