‘Cookiemeldingen werken niet en zijn irritant: schaf ze af’

Volgens het Adviescollege toetsing regeldruk klikken de meeste internetgebruikers de meldingen “routinematig” weg.

Screenshot van de cookiepagina van de NPO.

De verplichte melding dat een website cookies gebruikt moet worden afgeschaft. De meldingen zijn niet effectief, zadelen bedrijven met een hoop regeltjes op en zijn voor bezoekers een bron van ergernis. Dat stelt het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal) zaterdag in een advies aan minister Kamp (Economische Zaken, VVD).

Het idee achter de melding is dat gebruikers kunnen kiezen of websites cookies op hun computer, tablet of telefoon mogen plaatsen. In die bestandjes kan informatie worden opgeslagen, die bij volgende bezoeken aan de website weer wordt opgeroepen. Het kan dan gaan om een gebruikersnaam, maar ook om het soort kleding dat iemand heeft aanschaft.

‘Bezoekers klikken melding gewoon weg’

In de praktijk blijkt volgens Actal dat de meldingen helemaal niet leiden tot een welafgewogen keuze welke cookies een gebruiker wel wil, en welke niet. De meeste internetbezoekers klikken de meldingen routinematig weg, zo blijkt uit onderzoek van het adviescollege. Voorzitter Jan ten Hoopen zegt daarover in een verklaring:

“Ze accepteren zo het plaatsen en gebruiken van de cookies, zonder dat ze weten wat dit betekent voor hun privacy. De cookiebepaling in z’n huidige vorm werkt dus niet, maar levert wel veel regeldruk en ergernis op.”

Bedrijfsleven loopt geld mis

Ook bedrijven ondervinden veel hinder van de regeldruk die voortkomt uit de in 2012 van kracht geworden cookiebepaling. Naast extra werk aan de website gaat het volgens Actal dan onder meer om de meldingen die een bedrijf moet doen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Al die bezigheden kosten het bedrijfsleven eenmalig zo’n 74 miljoen euro, plus nog eens 7,1 miljoen per jaar.

Een beter manier om de “persoonlijke levenssfeer van internetters te beschermen” is volgens Actal om gebruikers via de instellingen van hun browser hun voorkeur te laten aangeven. Op die manier weet de browser met welke cookies een gebruiker akkoord gaat en hoeft iemand niet bij elke site opnieuw zijn voorkeur aan te geven.