Navigatiekastjes TomTom minder populair, winst daalt

Het bedrijf hield vorig kwartaal netto 600.000 euro over, veel minder dan de 1,6 miljoen van vorig jaar.

Foto Piroschka van de Wouw / ANP

TomTom heeft vorig kwartaal niet alleen minder omzet, maar ook minder winst geboekt. De specialist in navigatieapparatuur kwam netto uit op 600.000 euro, zo bleek vrijdag uit de derdekwartaalcijfers van het Amsterdamse bedrijf. Vorig jaar boekte TomTom in het derde kwartaal nog een winst van 1,6 miljoen euro.

Dat de resultaten van TomTom vorig kwartaal niet al te best waren, bleek een week geleden al, toen het bedrijf de omzetverwachting voor het gehele jaar naar beneden bijstelde. TomTom denkt eind december voor 980 miljoen euro aan producten en diensten te hebben verkocht. Dat is ongeveer 70 miljoen euro minder dan voorzien.

Bij die omzetwaarschuwing maakte TomTom ook al voorlopige cijfers over het derde kwartaal bekend. Zo meldde het bedrijf een omzet van 239 miljoen euro in het derde kwartaal, zes procent minder dan in 2015. Voor beleggers was die waarschuwing reden tot zorgen: het aandeel werd meteen 9 procent goedkoper. Over de winst had TomTom vorige week nog niets gezegd.

Ingebouwde navigatie en smartphones

Reden voor de tegenvallende omzet is volgens TomTom de tegenvallende vraag naar navigatiekastjes. Die daalt volgens het concern alleen dit jaar al met ongeveer 20 procent. Veel consumenten hebben al een ingebouwd navigatiesysteem in hun auto of gebruiken hun mobiele telefoon om de weg te vinden en hebben zo’n kastje niet meer nodig.

Om die ontwikkeling tegen te gaan wil TomTom zich meer toeleggen op scooterrijders en sporters. Deze zomer presenteerde het bedrijf een activiteitenmeter die het vetpercentage van de drager meet. Eerder kwam TomTom al met sporthorloges die hardlopers en fietsers op een landkaart laten zien waar ze zijn.

‘Grootste opdracht op automarkt binnengehaald’

Hoewel de verkoop van dergelijke horloges volgens topman Harold Goddijn sterk groeit, weet TomTom nog niet genoeg van die artikelen te verkopen om de tegenvallende vraag naar de navigatiekastjes op te vangen. Wel is Goddijn positief over de verkoop van navigatiekaarten en –techniek aan autobouwers, voor ingebouwde navigatiesystemen. In een verklaring zegt hij:

“In deze markt hebben we de grootste opdracht die dit jaar beschikbaar was binnengehaald. Samen met eerdere opdrachten helpt deze klus ons gestaag groeien op de automarkt.”

Anders dan de omzetverwachting verlaagt TomTom de verwachte winst dit jaar niet. Het aandeel TomTom opende vrijdag ruim vier procent lager.