‘Air France krijgt nieuwe leiding’

Luchtvaart

Frédéric Gagey moet volgens Franse media vertrekken als topman van Air France. Hij is er niet erg populair.

Foto Christophe Morin / ANP

Een paar maanden terug werd hij nog genoemd als mogelijk opvolger van bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac aan het hoofd van Air France-KLM. Nu zou Frédéric Gagey moeten vertrekken als topman van Air France. De Franse economische bladen La Tribune en Challenges melden dat begin november, bij de presentatie van het nieuwe toekomstplan voor de in zwaar weer verkerende luchtvaartgroep, zijn vertrek wordt aangekondigd. Hij zou financieel directeur kunnen worden van de groep Air France-KLM.

Dat Gagey (60) moeilijk in zijn huidige functie te behouden was, is voor weinig waarnemers een verrassing. Al sinds de grote pilotenstaking die Air France in september 2014 bijna een half miljard euro heeft gekost, lag hij overhoop met een groot deel van het personeel. Nog altijd is het hem niet gelukt om met de Franse piloten tot afspraken te komen over verhoging van de productiviteit die Air France concurrerender moet maken.

De nieuwe groepsbaas, Jean-Marc Janaillac, kreeg in juni bij zijn aantreden van de piloten het voordeel van de twijfel. Zij stelden nieuwe acties voorlopig uit. De afgelopen maanden heeft hij geprobeerd de rust in het bedrijf te herstellen. Maar aan de vooravond van een nieuwe ronde onderhandelingen zou het „moeilijk zijn op een nieuwe basis te beginnen zonder iets te veranderen”, zei een anonieme vakbondsvertegenwoordiger tegen Challenges. „Je moet alle kopstukken vervangen om een nieuwe dynamiek te krijgen”, zei een ander.

Opvallendst aan het bericht is dat Gagey niet rechtstreeks als ‘PDG’, président-directeur-général, zal worden opgevolgd. Janaillac, die eerder al hintte op wijzigingen in de organisatiestructuur van Air France-KLM, gaat behalve de groepsleiding, ook de leiding van Air France op zich nemen. Wat dat betekent voor de positie van KLM-topman Pieter Elbers (‘president-directeur’) en het evenwicht tussen beide luchtvaartmaatschappijen is nog niet duidelijk.

Met de aanpassing gaat het bedrijf in grote lijnen terug naar de situatie van voor 2009, toen Air France en de groep door Jean-Cyril Spinetta geleid werden. Hoewel op persconferenties van Air France-KLM de groepstopman en de bestuurders van Air France en KLM altijd gebroederlijk naast elkaar zaten, was het de Franse politiek vaak onduidelijk wie de werkelijke baas van Air France was: groepsbaas De Juniac of Gagey. Gagey onderhandelde met de vakbonden, maar De Juniac presenteerde als het zo uitkwam een nieuwe vliegtuigstoel.

Voor de nieuwe functie van algemeen directeur van Air France circuleren inmiddels de namen van Lionel Guérin, nu algemeen directeur van Air France-dochter Hop! en Franck Terner, verantwoordelijk voor de succesvolle onderhoudstak van Air France-KLM. Gagey zou gevraagd zijn om vertrekkend financieel topman Pierre-François Riolacci bij Air France-KLM op te volgen. Gagey was eerder zeven jaar de financiële baas van KLM.