Column

Is er een toekomst zonder een legertje ‘Art Vloggers’?

Het Rijksmuseum heeft een prachtig introductiefilmpje gemaakt bij de tentoonstelling van Hercules Segers, met de stem van John Malkovich die het verhaal van deze zeventiende-eeuwse avant-gardekunstenaar kort vertelt. Je hoeft niet naar de tentoonstelling om het filmpje te zien, het Rijks heeft het zes dagen geleden op zijn YouTube-kanaal gezet. Het is kort, 3,50 minuten. Mooie lengte voor de jonge, ongeduldige generatie. Woensdag was het nog maar 290 keer bekeken. Veel minder dan het verdient.

De jeugd leest geen kranten meer, kijkt geen televisie meer, het kijkt vlogs en YouTubefilmpjes. Zo luidt het hedendaagse communicatiegeloof. Dus ben ik eens een middagje op YouTube gaan speuren. De grote instellingen posten er allemaal filmpjes. Of het nu het Concertgebouworkest, Boijmans of het Nationale Toneel is. Meestal trailers. Ze trekken vaak enige honderden views, een enkele keer een paar duizend. Niet heel indrukwekkende cijfers. Maar zij houden vol. Ik zie ook kleinere instellingen die ooit zijn begonnen, maar waarvan de laatste filmpjes twee jaar oud zijn.

Lent, Daan van 05 2014 28

Nu kijken de meeste YouTube-volgers het liefst naar hun favoriete vloggers. Die zijn in de kunsten nog nauwelijks te vinden. Ik typte als proefje als zoekterm ‘famous Art Vloggers’ in. De zoekresultaten: ‘Top 25 Beauty Vloggers’ en ‘13 Vloggers who perfected the art of coming out on You Tube’. Niets over de kunsten. Visual Arts is geen categorie onder de YouTube-kanalen, Theatre ook niet. Dat geeft te denken.

Er ligt dus nog een braakliggend terrein voor de kunstwereld. De vraag is of musea, orkesten of gezelschappen zelf degenen zijn die dit moeten oplossen. Kunstenaars zouden hun eigen kanaal kunnen beginnen en het publiek mee kunnen nemen in de totstandkoming van hun creaties. Kunstcritici stortten zich wel enthousiast op de blogs, toen die populair werden. Aan vlogs hebben nog weinigen zich gewaagd. Makkelijk zal het ook niet zijn, om viral te gaan met kunsten bij een grillig, onvoorspelbaar publiek. Maar het is wel het publiek dat anders nooit in aanraking komt met de kunsten.

Daan van Lent is cultuurverslaggever