Recensie

Cabaret met weinig samenhang

Wat zich hier afspeelt, laat zich lastig uitleggen. Zelf weten Erik van Muiswinkel en Justus van Oel het ook niet precies, zeggen ze: is dit cabaret, comedy, drama? Ze zijn vrienden, dat is in elk geval duidelijk.

In de jaren tachtig maakten ze samen deel uit van het cabaretgroepje Zak & As. Daarna groeide Erik van Muiswinkel uit tot een gerenommeerd cabaretier met een glanzende tv- en theatercarrière. Terwijl Justus van Oel scenario’s ging schrijven die hem niet beroemd maakten.

En nu de schrijver wel weer eens op het toneel wil staan, heeft hij dus de cabaretier naast zich nodig om publiek te trekken. Daarover maken ze pesterige grappen die behendig verwijzen naar de werkelijkheid.

Maar verder gaat Erik en Justus vertellen een film vooral over een filmscript dat Van Oel intussen heeft geschreven – zonder daarvoor ooit emplooi te hebben gevonden. Uit dat script spelen ze enkele losse scènes, met actrice Sarah Janneh als tegenspeelster. Die scènes spelen zich hoofdzakelijk af in Zuid-Afrika. En dat werkt hier hoogst vervreemdend. Zuid-Afrika is dezer dagen immers goeddeels uit ons nieuws verdwenen.

Zo spelen Van Muiswinkel en Van Oel een reeks toneelstukjes met weinig relevantie of samenhang, waarvan ook regisseur Maarten Wansink geen eenheid heeft kunnen maken. Niets komt goed uit de verf – het filmverhaal niet, en de dialogen over hun vriendschap evenmin.