‘Borstkanker wordt zo geseksualiseerd’

Goed doel

Kankerstichting Pink Ribbon weigert opbrengst van blootkalender roeiers. „Wij steunen geen erotisch getinte acties.”

Nee, helemaal naakt zijn ze niet. Of tenminste, je ziet niet álles. Een kalender vol zwart-witfoto’s van blote studentenroeiers, met hun das om en riemen op strategische plekken, de opbrengst is bestemd voor het goede doel – maar borstkankerstichting Pink Ribbon wil zich er niet mee associëren.

Deze week werd bekend dat vier studenten van een Twentse roeivereniging die zo’n blootkalender verkopen, dat niet voor Pink Ribbon mogen doen. Dat leidde tot een storm aan kritiek. Een kankerstichting die nee zegt tegen donaties?

„Zo simpel ligt het niet”, zegt directeur Marc Albert. „Erotisch getinte acties ondersteunen wij niet. Wij weten uit het verleden dat een deel van onze achterban zich eraan stoort als borstkanker wordt geseksualiseerd.”

Het idee voor de kalender ontstond vanuit een opdracht voor een dispuut van hun roeivereniging D.R.V. Euros: kom met een ludieke actie in de media en ‘doe iets’ voor de mensen om je heen. „Dat konden we zo mooi combineren”, zegt initiatiefnemer Seth van Wieringen (20). „Als roeiers hebben we sowieso weinig moeite met naakt zijn.”

Waarom nu Pink Ribbon? „De moeder van een van ons is afgelopen jaar aan borstkanker overleden, dus dat leek ons een goede keuze.”

De foto’s maakten ze twee weken terug, via een online voorverkoop slijtten ze al zo’n 150 kalenders. Maar toen kwam die afwijzing van Pink Ribbon.

„Heel jammer”, zegt Van Wieringen. „We hadden graag geld voor ze opgehaald.” Maar van de negatieve media-aandacht is hij wel geschrokken. Hij heeft zijn colleges moeten missen vandaag, zoveel pers belde er.

Moet een goed doel wel zo kritisch zijn over donaties? Is al het geld niet welkom? „We lopen in de media nu misschien weer schade op”, zegt de Pink Ribbon-directeur, „maar we doen dit niet voor niets”.

Wat nou wel en niet bij de stichting past, is een worsteling die al langer speelt. Deze zomer werd een ludieke recordpoging, zoveel mogelijk vrouwen in bikini op een voetbalveld, nog afgeblazen na kritiek van binnen en buiten. „Dat speelde mee in ons achterhoofd.”

Overigens hadden de studenten gewoon op eigen houtje geld kunnen inzamelen, en via de site kunnen doneren. Maar in de media komen was óók onderdeel van de actie en zo wilde Pink Ribbon zich niet profileren.

De grote media-aandacht maakt het voor de studenten wel gemakkelijk om een nieuwe partner te vinden. Na onderhandelingen met „verschillende” stichtingen, kregen de roeiers donderdag uitsluitsel: de opbrengsten gaan naar Fight Cancer, een jongerenstichting onder de paraplu van kankerfonds KWF. „Wij zijn het rebelse zusje”, zegt een woordvoerder, „dus deze actie past wel bij ons”.