Vrouwen die aan mannen ruiken en drie andere tv-trends van 2017

Op tv-beurs Mipcom in Cannes kun je de trends van morgen zien. Zoals mooie Koreaanse meisjes die goed eten, en stelletjes die opgesloten zitten in een doos.

De Koreaanse eetwedstrijd "Girls Who Eat Well" werd vertoond op de tv-beurs Mipcom in Cannes.

Op de televisiebeurs Mipcom in Cannes draait het om het kopen en verkopen van tv-programma’s, films en formats. Hier bieden zo´n tweeduizend tv-bedrijven hun beste waar aan, aan de vijfduizend rondrennende kopers. Allemaal hopen ze op breed buitenlands succes.

Zo verkocht Talpa The Story of My Life (beroemdheden worden geschminkt als bejaarden) aan Vox in Duitsland. En gaat talentenjacht The Next Boy/ Girl Band naar Vietnam.

Hoe val je op tussen die duizenden programma’s? Hoe zorg je dat kopers in de wachtrij staan voor jouw stand?

Wat helpt is eerder succes. Talpa – dat met The Voice een van de grootste verkoopsuccessen van de afgelopen vijf jaar in handen heeft (meer dan 500 miljoen kijkers over de hele wereld: 65 versies in 180 landen), trekt bij nieuwe formats nu sneller nieuwsgierige inkopers.

Wat ook helpt: als er over je gepraat wordt deze week. Want hoewel de beurs niet het enige moment is waarop deals gesloten worden, kan het wel degelijk een beslissend moment zijn. Maarten Meijs, managing director van Talpa Global: “Iedereen die ertoe doet komt hier bij elkaar. En dan gaan ze toch met elkaar praten over wat ze hebben gezien. Meestal zijn er twee, drie programma’s die steeds terugkomen in die gesprekken. Als je daar tussen zit is dat toch wel prettig.”

Er wordt zéker over je gepraat als je in de selectie van The Wit zit. Een Zwitsers tv-adviesbureau dat probeert orde te scheppen in het wereldwijde aanbod. Tijdens de Mipcom presenteren zij hun bevindingen en aanbevelingen. Waar gaan we veel van horen? Wat zijn de trends?

1. Samen brengen, samen oud worden

Dat is volgens The Wit de trend op tv dit najaar. The Wit ziet een groei in nieuwe datingprogramma’s (13 procent). Ze verwachten succes van het Noorse Animal Attraction, een dating show waarbij mannen worden gekozen op basis van hun lichaamsgeur (of die van hun urine) of hun brultechniek.

Daarnaast gaan we volgens The Wit meer horen van Sweetheart in Your Ear uit Zuid Korea. Ook hier moet de single vertrouwen op zijn zintuigen. Hij krijgt een telefoon en een gesprekspartner, en mag alleen via zijn mobiel communiceren. De date duurt zolang als de batterij van de smartphone dat toelaat.

2. Relaties lijmen

Behalve relaties tot stand brengen is de televisie er dit najaar ook weer om relaties te lijmen. En dan het liefst zo intens of spectaculair mogelijk. Hoog zijn de verwachtingen van Boxed uit Israël. Denk twee mensen, één issue, samen in een grote doos. Een mediator op een ledscherm. Verlaten ze de doos, of blijven ze zitten?

Ook in de selectie van The Wit: Face to Face, dat dit najaar op NPO1 begon. Daarin gaan twee mensen met ruzie tien minuten lang zwijgend tegenover elkaar zitten. The Wit ziet een parallel met een kunstwerk van Marina Abramovic. `Als woorden niet meer helpen` is het idee.

3. Sociale experimenten

Het stikt ten slotte (nog altijd) van de sociale experimenten op televisie. Mensen willen ‘echt’, dus hopen makers dat deelnemers onder druk zichzelf laten zien. Angst, stress, verdriet: probeer dan nog maar eens in je rol te blijven. Get The F**k Out Of My House (RTL) zingt rond in Cannes en haalde ook de selectie van The Wit. Honderd mensen, één huis, nul privacy, luidt de aankondiging.

Ook het Britse The Naked Truth valt in die categorie. Een programma waarin koppels elkaar lastige vragen stellen (Vind je me nog aantrekkelijk? Ooit vreemdgegaan?) en een expert plus leugendetector bepalen of hun partner de waarheid spreekt.

4. Vrouwen die goed eten, zwangere mannen

In de categorie bizar tenslotte nog een programma dat volgens The Wit Zuid Koreaanse kijkers afgelopen zomer choqueerde: Girls Who Eat Well. Een programma waarin knappe vrouwen aan wedstrijd-eten doen.

En in dezelfde categorie: Man Birth, te zien in Singapore. Een programma waarin mannen ervaren hoe het is om zwanger te zijn. Ze krijgen een pak aan dat de ongemakken simuleert. Een van de deelnemers wanhoopt voor het groenteschap: ‘er lekt iets langs mijn benen’.