Twee nieuwe songs van David Bowie: ‘zeker geen restjes’

De nummers voelen als een laatste overpeinzing van iemand die op sterven ligt, stelt NRC-recensent Jan Vollaard.

David Bowie tijdens een optreden in 1996. Foto Leonhard Foeger / Reuters

Een bericht uit het hiernamaals. Of in ieder geval een laatste overpeinzing van iemand die op sterven staat. Op die manier omschrijft NRC-recensent Jan Vollaard de twee nieuwe nummers van David Bowie. De twee songs werden, ruim negen maanden na zijn dood, voor het eerst uitgezonden door de BBC.

When I Met You en No Plan komen van een album van de acteurs van Bowies muziektheatershow Lazarus. Daarop staat nog een derde nieuwe song: Killing A Little Time. Voor de rest bestaat de plaat – die aanstaande vrijdag verschijnt – uit interpretaties van Bowieklassiekers, opgenomen door de cast van Lazarus.

De nieuwe songs van Bowie zijn vooralsnog alleen te horen bij de BBC, in de volledige uitzending van het programma waarin ze werden uitgezonden. Luister hier naar When I Met You (vanaf 51 minuten) en hier naar No Plan (vanaf 46 minuten).

Een van Bowies beste ballades

Wie vreesde voor kliekjes, overgebleven na Bowies laatste album Blackstar, krijgt volgens Vollaard ongelijk. No Plan behoort tot de beste popballades die Bowie maakte, schrijft hij:

No Plan is contemplatief, met een bedaarde saxofoon en gezongen met de omfloerste stem die herinnert aan de manier waarop Bowie Nina Simone’s Wild Is The Wind vertolkte op het album Station To Station. Als een bericht uit het hiernamaals zingt hij: “There’s no music here, no traffic here.” No Plan is de finale overpeinzing van een man die terugkijkt op het leven, niet ver verwijderd van Edith Piafs Non, Je Ne Regrette Rien: “All the things that are my life / all my moves, my beliefs, my desires / me alone, nothing to regret.””

In No Plan spreekt toneelschrijver David Bowie als Thomas Jerome Newman, de hoofdpersoon van de musical Lazarus:

“Onmiskenbaar komen er muzikale en tekstuele thema’s terug uit Bowies vroegere werk. No Plan is een diepgevoelde popballade die tot zijn beste behoort, zeker geen kliekje van zijn laatste album Blackstar.”

Verwijzing naar naderend einde

When I Met You heeft volgens Vollaard hetzelfde gevoel voor drama als eerdere Bowie-composities als Five Years en Sue (Or In A Season Of Crime):

“Een aflopende akkoordenreeks wordt ingeleid met stampende, militaire drums en Kraftwerk-achtige synthesizerflarden die afkomstig hadden kunnen zijn uit Bowies Berlijnse periode van eind jaren zeventig. Net als No Plan en het nog te verschijnen Killing A Little Time is When I Met You gemaakt met de muzikanten van Blackstar, met minder nadruk op jazz en een tekst die ook hier wijst naar een naderend einde: “Now the sun is gone.””

Opnieuw is het hoofdpersoon Newman die spreekt, schrijft Vollaard:

“Maar de verleiding is groot om naar When I Met You te luisteren als het slotakkoord van een grote liefdesaffaire met het leven, inclusief het bijbehorende muzikale drama van een zanger die aan het eind van het nummer in duet gaat met zichzelf.”

‘Nog veel oud materiaal op de plank’

Geruchten dat de wereld nog nieuwe nummers van Bowie kon verwachten ontstonden al meteen na zijn dood in januari van dit jaar. Zo zou er veel ouder materiaal nog ergens op de plank liggen. Maar volgens Tony Visconti, producent van veel Bowie-albums, had de zanger toen hij stierf al vijf nummers af voor een nieuw album.

Lees ook Vollaards recensie van Black Star, het laatste album van de Britse zanger: Bowie waagt zich weer aan het onbekende.

Op 8 januari van dit jaar verscheen de laatste plaat van Bowie, een jazzalbum getiteld Blackstar. De Brit was op dat moment al lange tijd ernstig ziek, maar vrijwel niemand was daarvan op de hoogte. Zijn dood op 10 januari kwam voor iedereen dan ook volslagen onverwacht.