Samenvoeging Mediahuis: ‘We moeten digitaal sneller vooruit’

Interview Gert Ysebaert

De baas van Mediahuis, uitgever van NRC Handelsblad, legt uit waarom hij al zijn media onder één dak brengt.

Foto Ivan Put

Ze hebben veel: NRC Handelsblad en nrc.next. De Limburger, het Limburgs Dagblad. Vier betaalde Vlaamse kranten, plus de Belgische Metro. Radiozenders met nostalgische muziek, websites met rubrieksadvertenties, grafische bedrijven met grote drukpersen.

Een televisieproducent. Drie commerciële zenders. Regionale tv. En zes Vlaamse wielerklassiekers.

Dat is Mediahuis, vanaf 1 januari 2017. De Vlaams-Nederlandse uitgeverij van deze krant, brengt al zijn activiteiten onder één dak. Dat zijn vooral media, maar dat is ook een belang in Flanders Classics, organisator van onder meer de Ronde van Vlaanderen.

Mediahuis’ beide aandeelhouders – uitgeverijen Corelio (62 procent) en Concentra (38 procent) – maken de herschikking vandaag bekend. De operatie kost geen banen.

Het ‘uitgebouwde’ huis krijgt volgend jaar een omzet van 530 miljoen euro, 30 procent meer dan nu. Een derde van die omzet komt uit Nederland. De groep heeft circa tweeduizend werknemers. Mediahuis is de derde krantenuitgeverij van Nederland, na de Telegraaf Media Groep en de Persgroep.

De operatie lijkt logisch. Corelio en Concentra begonnen Mediahuis begin 2014 als uitgeverij van hun kranten: De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, plus advertentiessites.

Buiten Mediahuis bleef destijds de audiovisuele tak, waaronder nu 30 procent in De Vijver Media (commerciële zenders Vier, Vijf en Zes, producent Woestijnvis). In 2014 kocht Concentra beide Limburgse kranten en in 2015 nam Mediahuis NRC Media over.

Nu komt alles samen onder één noemer. Hoewel Concentra al de beide kranten in Limburg bezat, neemt Mediahuis die nu officieel over. Het is de zesde eigenaar in twintig jaar tijd (VNU, Telegraaf, Mecom, Persgroep, Concentra, Mediahuis).

Krachten bundelen

De operatie is meer dan een papieren herschikking, zegt bestuursvoorzitter Gert Ysebaert van Mediahuis. „Wij versterken onze positie in Nederland. En wij worden meer een multimediaal concern. Wij willen dat onze media de krachten bundelen. Zo kunnen wij beter de beweging naar digitaal maken.”

In een tijd waarin consumenten veel meer mogelijkheden hebben om zich te informeren dan vroeger, moeten de kranten snel kunnen vernieuwen, zegt Ysebaert. „De Limburger/ Het Limburgs Dagblad is de grootste regiotitel in Nederland. Sterk in print, maar digitaal moeten ze sneller vooruit. Daarvoor willen we de technische kennis en de ervaring van Mediahuis gebruiken.”

Ysebaert wil bij de vijf tot tien bestemmingen horen, bij het handjevol apps dat mensen gebruiken om zich te informeren. „Digitaal hoeft niet alleen defensief te zijn. Het is een geweldige manier om nieuwe consumenten te bereiken.” Dat kan op verschillende manieren, zegt hij. „Bij NRC kiezen we voor een model waarbij de informatie online grotendeels betaald is. De oplagen van NRC Handelsblad en nrc.next stijgen, en dat komt helemaal door onze digitale activiteiten. Bij onze populaire titel het Nieuwsblad zijn de meeste artikelen juist gratis.”

Telegraaf kopen

In België is Mediahuis marktleider, in Nederland slechts nummer 3. In het portfolio hier ontbreekt een populaire titel. Zoals De Telegraaf. Zou die bij Mediahuis passen? Ysebaert zegt dat die vraag helemaal niet aan de orde is.

Vijf tot tien jaar geleden, zegt Ysebaert, waren de andere kranten zijn grootste concurrenten. „Tegenwoordig zijn dat ook andere nieuwsmedia als de NOS, RTL en NU.nl. Het speelveld is digitaal. En daar bovenop zijn de laatste jaren de grote Amerikaanse tech-bedrijven gekomen.”

Hoe traditionele nieuwsmedia moeten omgaan met Facebook is volgens Ysebaert „misschien wel de belangrijkste vraag” voor alle media. „Voor ons staat voorop dat wij de relatie met de lezer en de adverteerder nooit uit handen willen geven.” Facebook wil zich graag opstellen als intermediair tussen nieuwsmedia en hun lezers en adverteerders, maar daarmee raakt de krant de (betaal)relatie met hen wel kwijt.

Hebben de kranten de strijd om digitale advertenties niet al lang verloren van tech-giganten Google en Facebook? „Dat denk ik niet”, zegt Ysebaert. „De strijd is hevig, maar grote adverteerders zijn huiverig om al hun geld naar de grote digitale spelers te schuiven. Ook wij moeten innoveren, net als zij, bijvoorbeeld onze data analyseren en adverteerders profielen van klanten bieden. Maar wij bieden meer: we zijn al jaren betrouwbare partners van adverteerders en we hebben het vertrouwen van de lezers.”

Tot slot, wat gaan de lezers van NRC Handelsblad merken van de hergroepering binnen Mediahuis? „Heel weinig”, zegt Ysebaert. „Behalve dat de krant deel is van een sterk bedrijf dat rendabel is, wil investeren in de toekomst en gelooft in journalistiek.”