Republikeinse homo’s

Trumpfan

Een galeriehouder werd woest toen hij ontdekte dat de Trumpleuzen in zijn galerie niet satirisch bedoeld waren.

Beeld uit de serie Foto Lucian Wintrich

De fotoserie Twinks4Trump laat veelal halfblote slanke jongens zien. Ze dragen petjes met de tekst: ‘Make America Great Again’. Dat is de slogan van Donald Trumps presidentscampagne. Vanaf deze maand zouden de foto’s te zien zijn in Pierogi’s Boiler Space, een galerie in Williamsburg, Brooklyn, New York.

Het ging niet door. De galeriehouder ontdekte dat de kunstenaar, Lucian Wintrich, een Trumpfan is: diens spel met stereotypen (homo-erotische foto’s verwacht je niet in het republikeinse kamp) is niet satirisch bedoeld. De galerist was des duivels. Eerst dreigde hij eventuele opbrengsten te schenken aan de Clinton-campagne, daarna gelaste hij de expositie helemaal af.

De kunstenaar: „Deze expositie had het dogma kunnen beslechten dat kunstenaars slechts één enkele politieke ideologie accepteren.” De critici in New York die over de kwestie schreven, volgden de galeriehouder. Eentje noemt Wintrich „een paard van Troje die progressieve waarden en de kunstwereld van binnenuit wil opblazen”.

Hypocriet, zegt Wintrich. De progressieve kunstwereld roept op tot ruimdenkendheid, tolerantie en pluraliteit, maar trekt het niet als homo’s conservatieve waarden huldigen. Hij heeft een punt. Kennelijk mag je van progressieve kunstcritici anders zijn, maar niet zo anders dat je pleit tegen het anders zijn.

Erg interessant is dat punt niet – want al vaak gemaakt. Fascinerender vind ik de woede van de galeriehouder toen hij ‘ontdekte’ dat de kunst die hij wilde exposeerde niet satirisch is. Ongemak over de vraag waar satire begint en eindigt, is juist de kracht ervan. Of de lol.

Cabaretier Hans Teeuwen is terecht razend populair, maar als iemand een zin van hem gebruikt buiten de schouwburg, is de wereld te klein. U wilt het concreter? Oké: Teeuwen vertelt in zijn voorstelling Hard & Zielig dat hij een „zieke non” zoekt „om in de bek te schijten”. De zaal ligt dubbel. Wat nu als blijkt – wellicht uit een geheime opname – dat Teeuwen werkelijk nonnen graag in de mond poept? Dan zul je zien dat schouwburgdirecteuren de voorstelling gaan afzeggen.

Net als de galeriehouder in Brooklyn. Dat is voorspelbaar én stom. Want foto’s, noch het cabaret van Teeuwen, worden minder als we de bedoelingen van de maker kennen. Voor de kracht van kunst doen bedoelingen er niet toe.