‘Het gaat niet meer om platen verkopen, maar om goede concepten’

Amsterdam Dance Event

DJ en labelbaas Gilles Peterson is al bijna dertig jaar toonaangevend op het snijvlak van jazz, soul en elektronische muziek. Op ADE is hij keynote speaker en draait hij op de openingsavond van een nieuwe Amsterdamse club.

DJ en labelbaas Gilles Peterson

„Wat ik doe is soms een beetje stressvol,” zucht Gilles Peterson na afloop van zijn optreden op een zomers festival in Amsterdam. „Eigenlijk past dat niet allemaal in een set van negentig minuten.” Hij laat graag de wereld horen in zijn sets en hoopt dan dat het „relevant is voor deze tijd.” Dus draait hij achter elkaar Braziliaanse muziek, Afrikaans, hiphop, jazz, trap, Cubaans.

Hij heeft een publiek nodig dat begrijpt wat hij doet, zegt Peterson (51). „Mensen zijn gewend aan een bepaalde manier van clubbing. De laatste jaren draaien EDM-dj’s een avond lang op hetzelfde tempo. Ik heb de neiging om juist heel veel verschillende dingen te doen.” Op Amsterdam Dance Event zal hij genoeg mensen treffen die weten wat hij doet, want de Brit is al bijna dertig jaar leidend in de progressieve elektronische muziek. Woensdag spreekt hij als keynote over zijn carrière en draait op de openingsavond van de nieuwe Amsterdamse club Claire. Hij presenteert daar zijn eigen internetradiostation Worldwide FM.

De tekst gaat verder na deze video


Peterson begon als tiener in Londen op piratenzenders. Hij had een goed oor voor nieuwe crossovers in dancemuziek en belandde later bij de BBC, waar hij nog altijd een zeer goed beluisterde show van drie uur heeft. „Het is mijn canvas, ik kan doen wat ik wil. Meestal draai ik zo’n veertig platen, de meerderheid nieuwe releases en een paar oudjes. Er is nu zo veel muziek beschikbaar, de belangrijkste functie van een dj is cureren.”

Al in 1988 begon hij zijn eigen label en lanceerde de carrières van onder meer Jamiroquai, Roni Size en Brand New Heavies. Zijn smaak bevindt zich op het snijvlak van jazz, soul en elektronische muziek. Hij introduceerde talloze bands, zoals The Roots en Erykah Badu, bij een groot publiek.

Kratgraven

160519_gilles_peterson_02
Peterson is inmiddels de vijftig gepasseerd, maar oogt en praat jongensachtig, altijd vol enthousiasme. „Een dj moet aanvoelen wat het publiek zoekt en dat verandert constant. Op dit moment raak je precies de juiste snaar met een low fi discoplaatje, beetje Afrikaans, maar niet té. Ik draai nu tracks die drie jaar geleden echt niet hadden gekund.” Hij moet steeds meer rekening houden met zijn leeftijd, merkt hij. „Ik draai het liefst lange sets. Ik heb echt een uurtje nodig om mijn spieren warm te krijgen. Bovendien passen er meer verschillende stijlen in drie uur.”

Er is een groep dj’s die elkaar platen en tips toespeelt. Ze weten wat ik zoek, kennen mijn smaak

Als platenverzamelaar en dj was hij gewend aan crate digging, kratgraven, eindeloos op zoek naar obscure platen. Dat doet hij niet meer. „Ik kom op alle continenten en platenwinkels bezoeken is een soort meditatie. Maar ik heb weinig tijd, ik kan ook niet urenlang op internet zoeken zoals andere verzamelaars doen.” Hij komt voornamelijk aan verrassende platen door het netwerk dat hij over de wereld heeft opgebouwd. „Er is een groep dj’s die elkaar platen en tips toespeelt. Ze weten wat ik zoek, kennen mijn smaak.” Veel van de dj’s uit dat kringetje die hij noemt, draaien deze week op ADE: Floating Points, Four Tet, Lefto.

Cuba

Met zijn huidige label Brownswood Recordings heeft hij zijn werkveld uitgebreid naar Brazilië en vooral Cuba. Hij werd gevraagd door rumfabrikant Havana Club om een compilatie van de jonge clubcultuur in Cuba te maken. Al snel zag hij dat er een levendige scene was, maar dat er weinig werd opgenomen bij gebrek aan goede studio’s. Dus ging hij zelf aan de slag. Hybride vormen van rumba met hiphop en jazz werden geremixt.

De tekst gaat verder na deze video


„De grap is dat er aanvankelijk weinig interesse was buiten Cuba, maar nu het land zich opent komt er meer vraag vanuit de VS. Opeens krijgen we telefoontjes van reclamemakers en Spotify. Wij hebben nu het enige archief van de jonge Cubaanse scene van de afgelopen tien jaar.”

De grap is dat er aanvankelijk weinig interesse was buiten Cuba

Het heeft zijn ogen geopend. Hij wil meer samenwerken met merken. ,,Havana Club heeft naar het lange verhaal gekeken, wat in de muziekindustrie bijna niet meer gebeurt. Het project loopt nu al zeven jaar.” In juni van dit jaar werd Peterson aangesteld als creative director van WeTransfer, de Nederlandse site om grote bestanden via de cloud te versturen. Daar gaat hij onder meer evenementen cureren en nieuwe muziekprojecten opzetten.

„Het gaat al lang niet meer over het verkopen van platen, maar om goede concepten. Merken bieden nog de enige mogelijkheid om ambitieuze projecten te doen.” Een van zijn eerste projecten voor WeTransfer wordt een serie korte documentaires over hoe jongeren in Cuba elektronische muziek maken met gebrekkige technologie en vrijwel zonder internetverbinding.