De nieuwe make-upmodellen zijn jongens

Op Instagram en YouTube leveren make-uppende jongens inspiratie voor mannen én vrouwen.

Instagram: James Charles

Wel of geen make-up? Onder vrouwen lijkt de discussie daarover de laatste tijd losgebarsten. Aangevoerd door zangeres Alicia Keys deelden miljoenen vrouwen met de hashtag #NoMakeUp selfies zonder make-up. Een heuse NoMakeup-revolutie wordt het al genoemd, waarbij de vrouw zichzelf eindelijk bevrijdt van de plakkaatlagen en de verf- en poederdoos.

Maar ondertussen lijkt make-up voor het andere geslacht juist steeds gewoner te worden. Vorige week maakte het Amerikaanse make-upmerk Cover Girl bekend voor het eerst een mannelijk model als nieuwste gezicht te hebben. De primeur heeft ‘Cover Boy’ James Charles, die met zijn foto’s en vlogs op Instagram en YouTube al honderdduizenden volgers heeft en nu dus ook in nationale reclamecampagnes gaat spelen. En Charles is niet het enige mannelijke make-uprolmodel. Op Instagram en YouTube zijn talloze make-uppende mannen actief die met hun beautyblogs en -vlogs soms meer dan een miljoen mannelijke én vrouwelijke volgers hebben.

Bijvoorbeeld Skelotim, die zijn make-up afstemt op zijn snackgebruik

Of Jake-Jamie Ward, oftewel: The Beauty Boy, die zijn baard graag nog wat aanzet met eyeliner.

Of Manny Gutierrez, beter bekend als Manny MUA, die eerder al filmpjes voor make-upmerk Maybelline maakte, en vorige week door People Magazine tot stijlicoon werd uitgeroepen.

Everything I wanted on my YouTube channel! Thank you @tyrabanks ! 👏🏽😭❤️⭐️ #PatrickStarrr #tyrabanks

Een foto die is geplaatst door patrickstarrr (@patrickstarrr) op

Inspiratie

In een artikel in The New York Times schrijft journaliste Amanda Hess woensdag over de mannen, die voor haar een inspiratie zijn zichzelf ook eens wat meer uit te leven voor de spiegel. Eerder tipten verschillende vrouwenbladen de make-uppende jongens ook al om hun handige tutorials. Zoals Marie Claire, die de jongens in een uitgebreid artikel interviewde over hun passie voor visagie en verworven faam. In een video vertellen de jongens ook over hoe hun familie het make-upgebruik soms maar moeilijk kon accepteren.

Interessant is misschien wel vooral dat de jongens make-up niet gebruiken om pukkels te verbergen of hun “natuurlijke schoonheid” uit te laten komen. Ook proberen ze geen vrouw te zijn, maar benadrukken ze met visagie juist mannelijke kenmerken, zoals baard en zware wenkbrauwen. Make-up is voor de jongens eerder een spel, creatief en gewoon “fun”. “Ik ben gewoon een man die make-up leuk vindt,” legt Patrick Starrr uit. Ze dragen de make-up niet om aan een schoonheidsideaal te voldoen, maar kiezen er zelf voor een nieuw schoonheidsideaal te creëren. En precies dat is hun aantrekkingskracht, want ook grote commerciële partijen en massa’s vrouwen lopen er inmiddels mee weg.

Voor de jongens, zo vertelden ze in het filmpje van Marie Claire, is de make-up juist een bevrijding. En dat er mensen zijn die hun uitschelden, “verwijfd” vinden of raar aankijken? Vlogger Ben J. Pierce geeft daarop met zijn ironische filmpje “Why Boys CAN’T Wear Makeup” misschien wel de beste reactie.