App moet ‘verwarrende’ vinkjes vervangen

Gezondere producten

De ‘vinkjes’ op producten in de supermarkt gaan verdwijnen. Minister Schippers ziet meer in „informatie op maat”.

©

Op 11.000 producten en maaltijden in de supermarkt staan ze: groene of blauwe vinkjes. De bedoeling is dat ze snel laten zien of een product niet te veel suiker, zout of verzadigd vet bevat.

Alleen: werken ze wel? De Consumentenbond vond al langer van niet. En nu is ook minister Schippers (Volksgezondheid, VVD) om. De vinkjes verdwijnen, liet zij woensdag weten. In plaats daarvan wil Schippers een app ontwikkelen. Dat zou meer ruimte bieden voor „informatie op maat”.

De twee vinkjes werden in 2006 geïntroduceerd door stichting Ik kies bewust, een samenwerkingsverband van de Nederlandse voedingsmiddelenbranche. Fabrikanten moeten betalen om het logo te mogen voeren.

Het groene vinkje staat voor een ‘gezondere keuze’, producten die volgens de stichting belangrijke voedingsstoffen bevatten. Het blauwe voor een ‘bewuste keuze’, de betere optie onder producten die van zichzelf niet automatisch gezond zijn.

De Consumentenbond, die actievoerde tegen de vinkjes, vindt dit verwarrend. Volgens eigen onderzoek zou maar 15 procent van de mensen het verschillen tussen de twee logo’ s begrijpen. „Het groene vinkje staat bijvoorbeeld op magere chocolademelk omdat er minder vet in zit, maar in een beker zitten wel zes klontjes suiker”, zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. Het blauwe vinkje staat op producten als drop (met minder suiker dan andere drop) en fritessaus (minder vet dan mayonaise).

Toch is de Consumentenbond ook niet blij met de app. Die moet je er bij pakken en zo maak je het consumenten „direct alweer moeilijk”, vindt de organisatie. De bond pleit voor een ‘stoplichtsysteem’, dat in het Verenigd Koninkrijk al is ingevoerd. ‘Rood’ staat op (erg) ongezonde producten. Schippers onderzoekt nog of ze naast de app ook nog een nieuw logo wil invoeren.