Moerdijkbrug langere tijd dicht in 2017

Er moet groot onderhoud plaatsvinden aan de brug vanwege scheuren in de spoorlassen. Wanneer dit gebeurt, is nog niet bekend.

Een NS-trein op archiefbeeld. De locatie betreft niet de Moerdijkbrug. Foto Robin Utrecht/ ANP

De Moerdijkbrug gaat in het tweede kwartaal van 2017 twintig dagen lang dicht vanwege onderhoud aan het spoor. Beheerder ProRail gaat de spoorstaven en -lassen, de bedding waarin de rails liggen, vervangen. Onderhoud dat in 2014 aan de brug is uitgevoerd, is niet op de juiste manier gebeurd, waardoor er nu opnieuw gewerkt moet worden aan de brug op het traject Rotterdam-Dordrecht-Breda.

Oorspronkelijk hoefden de lassen pas weer rond 2024 te worden vervangen. “Helaas is gebleken dat dit onderhoud in de complexe situatie op de brug kwalitatief niet juist is uitgevoerd. Een deel van de lassen voldoet niet”, meldt ProRail dinsdag in een bericht op de website. Volgens BN/De Stem gaat het om scheuren in de kunststof bedding waarin het spoor ligt. De staven kunnen daardoor breken, wat mogelijk tot gevaarlijke situaties voor reizigers en vervoerders kan leiden.

Als gevolg van de werkzaamheden zal de brug waarover het ‘gewone’ treinverkeer gaat - dus niet de HSL-brug - in 2017 tijdelijk dicht gaan. Wanneer dit exact zal zijn en of het om een aaneengesloten periode gaat, kan ProRail nog niet zeggen. Momenteel wordt daarover met betrokken partijen gepraat. Komende tijd gaat de spoorbeheerder al de slechte lassen vervangen op momenten dat er geen reizigersvervoer over dat deel van het traject plaatsvindt.

Merwedebrug

De Moerdijkbrug is niet de enige waaraan op korte termijn groot onderhoud moet worden uitgevoerd. De afgelopen week bleek de Merwedebrug bij Gorrinchem verzakt te zijn door scheurtjes in de zestig jaar oude constructie. Vrachtverkeer mag daardoor tijdelijk niet over de brug, wat tot files leidt.