Recensie

Looiige film rond legendarische boekenman

Waar ging het mis? Grootste obstakel lijkt toch de onervarenheid van Grandage als filmregisseur te zijn geweest *.

Meer dan vijftien jaar geleden, aan het begin van zijn carrière, kocht scenarioschrijver John Logan al de rechten van de biografie van de legendarische literaire redacteur Max Perkins door A. Scott Berg. Perkins had als redacteur van uitgeverij Scribner’s onder meer zulke legendarische schrijvers als Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald onder zijn hoede gehad en was een legendarische figuur in de boekenwereld van New York. Later sloot regisseur Michael Grandage zich aan bij de film; weliswaar voor zijn debuut als filmregisseur, maar wel met ruime ervaring in het Britse theater. Ook over de cast – met Colin Firth als Perkins, Jude Law als schrijver Thomas Wolfe en Nicole Kidman als Wolfes geliefde Aline Bernstein, valt niet veel te klagen. Budget: 10 miljoen dollar. Dat zou genoeg moeten zijn. Toch is Genius een uitermate looiige film, die maar niet van de grond komt

Waar ging het mis? Grootste obstakel lijkt toch de onervarenheid van Grandage als filmregisseur te zijn geweest. Zowel Nicole Kidman als Jude Law, samen toch goed voor heel wat filmervaring, geeft ronduit theatrale en soms onbedoeld komische invulling aan hun rol. Law is als de exorbitante Wolfe een ronduit irritante, egomane figuur, met te weinig nuances om de kijker voor zich te winnen. Bij wijze van contrast is Firth een bescheiden, ijverige, dienende redacteur; een soort moderne heilige, al verwaarloost hij zijn gezin voor de literatuur. Maar wat maakt hem nu interessant genoeg voor een film?

Lees ook: De recensie die Toef Jaeger over de Autobiografie van Robert Gottlieb schreef Onder geniale narcisten.

Detail: Firth houdt als Perkins de hele film lang zijn hoed op. Dat schijnt een eigenaardigheid van de daadwerkelijke Perkins te zijn geweest, maar dat moet je dan wel weten, want de film maakt er verder geen woorden aan vuil. Gevolg: stijgende ergernis over die hoed die te pas en te onpas in beeld verschijnt. En waarom een film gebouwd rond Perkins’ relatie met de inmiddels min of meer vergeten Wolfe, als ook zijn verhouding met Hemingway of F. Scott Fitzgerald centraal had kunnen staan? Raadsels.