Column

Je zal maar manager van een holistisch bedrijf zijn

Column Japke-d. Bouma We worden overspoeld met kantoorclichés op ons werk. Worden we daar beter van, vraagt Japke-d. zich wekelijks af.

Vroeger had je een baan, kreeg je salaris en probeerde je aardig tegen je collega’s te blijven; tegenwoordig is dat niet meer voldoende „in de razendsnel veranderende markten waarin we opereren” en zijn er „holistische bedrijven” bedacht die „holistisch ondernemen”.
Het voordeel van holistisch ondernemen is dat eigenlijk niemand precies weet wat het is en dus schieten de holistische coaches, cursussen, seminars en zelfs masseurs als paddestoelen uit de grond om het ons te leren. Korte samenvatting: iedereen zegt wat anders.
De één dat holistisch „een bedrijf is zonder managers”; de ander dat het „praktisch en vanuit je hart ondernemen” betreft; een derde dat het iets is met „het kanaliseren van energiestromen binnen een organisatie” – misschien iets met ventilatie en isolatie – en de vierde dat een onderneming „waardevolle groei” kan bereiken „door te pionieren in een holistische aanvliegroute met zes overzichtelijke fases”. Ik vond het maar lastig.

161019X_japke_holisme

Zo slingerde ik van het ene holistische universum naar het andere, raakte ik er helemaal in verstrikt, begon het in me te groeien en was het een seconde later overal om me heen. En toen dacht ik: dát is het misschien. Dat alles met elkaar samenhangt, dat het geheel groter is dan de som der delen én dat het overal is.

Bij de mens betekent het dat lichaam, geest, liefde en financiën aan elkaar zitten vastgeknoopt en dat als je pijn in je teen hebt, de dokter ook vraagt hoe je dag was. Bij bedrijven is het precies zo: álles kan voor succes én neergang zorgen en je moet verder kijken dan de werknemer, ook naar de mens erachter.

Je zal dus maar manager in een holistisch bedrijf zijn, godsamme hee. Als er een vlinder met zijn vleugels klappert bij het kopieerapparaat, dondert de hele klantenservice in elkaar, als de verkoop daalt kan dat net zo goed aan sales liggen als aan de bril van de stagiair en als de kat van de baas niest, zakt de advertentiemarkt in. Je moet dus OVERAL op letten in een holistisch bedrijf en je OVERAL mee bemoeien.

Maar verder, en ik geef het maar toe, is holisme het helemaal. Want als alles met elkaar samenhangt op kantoor, mag je dus ook alles wat je nodig hebt om goed te kunnen presteren in een aanhangwagen meenemen: je katten, je juicer, je bank, je kattenbak, je badjas, je opa. Puur geluk.

Sterker nog: al die ideeën dat je op kantoor werkt en geacht wordt dingen af te hebben zodat de ander ermee door kan: laat het los. Want je bent zelf de Ander en de Ander is Jou. De CEO kan niet zonder plantenbak, de schoonmaker niet zonder Scrum Master en niemand kan zonder sales, maar dat wisten we al. Sterker nog, we zijn allemaal sales en nóg sterker: we zijn zelf de Klant, het universum, de zeeën, de longen van de wereld en het heelal.

Sinds ik dat weet, hoef ik niks anders meer te weten. Ik ben de kosmos én het kleinste atoom. Ik ben niet ooit aangenomen door iemand, maar al vanaf de oerknal met al mijn cellen onderweg naar die ene plek die voor mij was: mijn flexplek, mijn bestemming, mijn laptop.

Ja. Het is groots, dat holisme. Het is overweldigend – weet ik toch. Maar sinds ik het ben, voel ik me zo verbonden met alles, dat ik eindelijk in mijn kracht sta.

Alleen het werk is er een beetje bij ingeschoten.

Meer #kantoorclichés op Twitter via @Japked