Hollywood laat zien dat animatie ook voor volwassenen kan zijn

Borrowed Time is een animatiefilm voor het volwassen publiek, een unicum in Hollywood. Binnen drie dagen is de film al meer dan 2,1 miljoen keer online bekeken.

Still uit Borrowed Time.

Animatiefilms zijn toch alleen voor kinderen? Niet volgens filmmakers Andrew Coats en Lou Hamou-Lhadj, die ervoor kiezen het publiek eens uit te dagen door een aangrijpend trauma te vertellen in de vorm van animatie. Borrowed Time (2015) vertelt het verhaal van een man die de confrontatie aangaat met zijn verleden en vervolgens de kracht vindt om weer verder te gaan, in minder dan zes minuten.

Donkere en zware thema’s zien wij, als Westers publiek, vooral terug in het genre ‘drama’, dat kan fictie of non-fictie zijn. Animatie wordt meer gerelateerd aan kinderfilms. Door met dit verwachtingspatroon te spelen maakt het ons als publiek extra alert op wat we gaan zien, waardoor de emotionele lading harder binnen komt. Behalve het willen spelen met esthetische conventies, biedt het genre volgens de makers ook meer vrijheid in creatieve en praktische zin. Coats en Hamou maakten deze film in de afgelopen vijf jaar in hun vrije tijd.

Voor de oplettende kijker: Wie ziet aan de animatiestijl voor welke grote studio Coats en Hamou werken?

Voorgangers

Ongetwijfeld ben je bekend met hun eerdere werk, waarin serieuze levenskwesties op lichtvoetige en humoristische wijze worden aangekaart. Jong en oud heeft kunnen genieten van bijvoorbeeld Finding Nemo (2003) of Up (2009). Juist, Coats en Hamou werken voor Pixar Studios. Bekende films als Persopolis (2007) en Waltz with Bashir (2008) zijn Pixar al voorgegaan in het maken van animatiefilms voor volwassenen. Azië heeft inmiddels al een aardige filmgeschiedenis opgebouwd, mede dankzij de wereldberoemde Ghibli Studio en het uitgebreide Anime en Manga genre. Denk aan bijvoorbeeld de moderne klassiekers My Neighbor Totoro (1988) en Spirited Away (2001).

Storytelling

Het verhaal wordt volledig verteld zonder gesproken tekst, onder begeleiding van de muziek van Oscar-winnende componist Gustavo Santaolalla. Onder andere bekend van zijn muziek voor films als Amores Perros (2000), The Motorcycle Diaries (2004) en Babel (2006).

In één jaar is Borrowed Time op meer dan veertig internationale film festivals vertoond en heeft het maar liefst dertien prijzen in ontvangst mogen nemen. Afgelopen vrijdag verscheen Borrowed Time in zijn geheel op Vimeo en kan deze voor beperkte tijd gratis worden bekeken door het grote publiek. De film is online inmiddels meer dan 2,1 miljoen keer bekeken. In the making-of leggen de makers uit waarom ze ervoor hebben gekozen het verhaal op deze manier te vertellen: