Fiat ontkent uitstootfraude: Wij zetten niks uit, wij ‘moduleren’

Dieselschandaal Na 22 minuten worden auto’s van Fiat ineens een stuk viezer. Sjoemelen? Europarlementariërs ondervroegen een topman.

Foto Simon Dawson/Bloomberg

„Beseft u wel hoe serieus dit is? U zegt: we hebben geen problemen, jullie berekenen het allemaal verkeerd. Maar de autoriteiten hebben onregelmatigheden bij u gevonden. Heeft u dan geen enkele twijfel?”

Harald Wester, baas techniek bij Fiat Chrysler Automobiles, kijkt afgemeten naar de europarlementariër die de vraag stelt. „Absoluut niet.”

Fiat geeft zich niet gewonnen. Gaf Volkswagen vorig jaar na lang duwen en dreigen van de Amerikaanse milieudienst EPA fraude met uitstoot van schadelijke uitlaatgassen toe, Fiat Chrysler Automobiles houdt z’n poot stijf.

Maandag verscheen Harald Wester, chief technical officer van de Amerikaans-Italiaanse autogroep in Brussel voor een speciale onderzoekscommissie van het Europese Parlement. Die buigt zich over het dieselschandaal. De hoorzitting liet, naast een snelcursus ‘ontwijkend antwoorden’, vooral zien hoe moeilijk het is om onder Europese wetgeving vermoedens en bewijzen van uitstootfraude om te zetten naar sancties. Volkswagen wordt hard aangepakt, maar alleen door Amerikaanse instanties. FCA heeft het ‘geluk’ nauwelijks dieselauto’s in de VS te verkopen.

Comfortabel was Westers positie niet. Uit tests van de Duitse goedkeuringsdienst KBA bleek dat na 22 minuten de uitstoot van stikstofoxiden van onder meer de Fiat 500 X ineens omhoog schiet. Heel verdacht, want de officiële test duurt 20 minuten. Na de ontdekking van de sjoemelsoftware van Volkswagen is dit ‘tijdvenster’ het brutaalste voorbeeld van uitstoot wegmoffelen tot nu toe.

Dat vindt Wester niet. Pinnig: „Wij zetten geen systemen aan of uit. U moet dat uit uw hoofd zetten.”

Wat doet Fiat dan wel? Wester: „Moduleren.” En nu is de fabrikant bezig met het „reïtereren van de kalibratie” om alles te verbeteren.

De zaal wordt chagrijnig van de woordspelletjes. Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy van D66: „U geeft toe dat de auto’s meer stikstofoxiden uitstoten na 22 minuten. Hoeveel meer?”

Wester: „Ik geef niks toe. Ik zeg alleen dat na 22 minuten iets gemoduleerd wordt.”

Gerbrandy: „Weet Fiat hoeveel meer de auto na 22 minuten uitstoot?”

Wester: „Nee. Het is meer, maar binnen wettelijke grenzen.”

Gerbrandy: „De test duurt 20 minuten, daarna zijn er geen wettelijke grenzen meer. Hoeveel meer?”

Wester zwijgt.

Gerbrandy: „Ik spreek geen Spaans of Arabisch, hoor.”

Wester vindt dat de dieselauto’s van Fiat „niet slecht presteren”, ook al plaatst groene lobbygroep T&E Fiat bovenaan de ‘vieze fabrikantenlijst’ met auto’s die de norm gemiddeld 15 keer overschrijden. Extra lastig voor Fiat is dat de RDW de Duitse vondst lijkt te bevestigen. De Nederlandse dienst deed lange testritten met de Suzuki Vitara, die een dieselmotor heeft van Fiat. Na een tijd stootte die opeens ook veel meer schadelijke stoffen uit. De KBA ruziet nu met de Italiaanse dienst die de auto’s goedkeurde. Niks aan de hand, vindt die.