Medewerkers van uitvoeringsinstantie UWV kampen al maanden met hardnekkige verstoringen aan het computerprogramma waarmee ze contacten met werkzoekenden onderhouden en activiteiten bijhouden. Medewerkers worden dagelijks geconfronteerd met crashes.
Daarnaast zijn minstens 14.000 berichten en ‘rapporteringen’ van werkzoekenden bij drie storingen zoekgeraakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om verplichte meldingen van sollicitatieactiviteiten of wijzigingen in gegevens van werkzoekenden. Na soms herhaaldelijk contact met betrokken klanten is een groot deel van verloren informatie teruggevonden.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2016/10/9022c319-d770-4783-9b80-e6f039e43b32.jpg)
Dat blijkt uit interne stukken in bezit van NRC. In een reactie laat een woordvoerder weten dat de problemen geen gevolgen hebben voor uitbetaling van uitkeringen en dat werkzoekenden geen last van de problemen hebben. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing, aldus het UWV.
De problemen met het systeem, SONAR geheten, worden veroorzaakt door fundamentele onvolkomenheden in de ICT bij het UWV, zo blijkt uit de stukken. SONAR is cruciaal voor het UWV – naast de contacten met mensen die weer aan het werk willen, zit ook het digitale archief van het UWV erin. De directie van UWV Werkbedrijf schat in dat het tot volgend jaar zal duren voor alle problemen zijn opgelost. Voor een deel van de problemen is de oorzaak nog steeds niet bekend.
Een van de adviezen die medewerkers van de directie krijgen als ze uit het systeem worden gegooid, is om minstens 15 minuten te wachten voordat ze zich weer aanmelden. Dat is om te voorkomen dat het hele systeem omvalt omdat te veel medewerkers tegelijk willen inloggen. Het systeem werkt vaak ook zeer traag. De „soms onwerkbare en frustrerende situatie” is voor medewerkers „ontzettend vervelend” en heeft een grote impact op contacten met werkzoekenden, erkent de directie. „We weten, afgezien van de verstoringen van de laatste weken, hoe vaak jullie moeten worstelen met de systemen om het werk te kunnen doen”, schrijft de directie in een mail aan de betrokken medewerkers.
Het UWV kampt al jaren met grote problemen met verschillende ICT-systemen. Een jaar geleden bleek uit onderzoek van NRC dat de uitvoeringsinstantie urgente structurele problemen met werk.nl maar niet wist op te lossen, ondanks tientallen miljoenen aan investeringen in haar ICT. Werk.nl is de website waarmee honderdduizenden werkzoekenden onder meer uitkeringen aanvragen en verplicht hun sollicitaties en neveninkomsten melden.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2016/06/zateco.jpg)
Verbeterplan van ministerie
In een verbeterplan dat de verantwoordelijke minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) vorige maand naar de Kamer stuurde, staat dat het UWV nog tot 2020 nodig heeft om de problemen structureel op te lossen. Het ‘ICT-landschap’ van het UWV is „complex en verouderd” en zonder ingrijpen wordt de situatie „op termijn mogelijk onbeheersbaar”. De inspanning die hiervoor nodig is, kan leiden to vertraagde invoering van politiek gewenste beleidswijzigingen, waarschuwt de minister.