Recensie

Als een arts weigert omhaar deur open te doen

Aan het einde van een drukke dag besluit een beginnende arts de deur van haar praktijk niet open te doen voor een jonge vrouw die om hulp vraagt. Kort daarop blijkt ze te zijn overleden ****.

In La fille inconnue besluit een beginnende, even toegewijde als ambitieuze arts aan het einde van een drukke dag de deur van haar praktijk niet open te doen voor een jonge vrouw die om hulp vraagt. Kort daarop blijkt ze te zijn overleden, en de arts wil weten wie zij was.

Arts Jenny (Adèle Haenel) maakt in de film van de Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne een klassieke helletocht door de afbraakbuurten van Luik op zoek naar informatie over de anonieme vrouw die ze de deur wees. Is zij daarom medeverantwoordelijk voor haar lot? Kan zij iets van haar falen herstellen door de vrouw in ieder geval de waardigheid van haar naam terug te geven?

De achterkant van Luik en het nabijgelegen Seraing is de gebruikelijke habitat van de Dardennes: een filmische topografie die staat voor een verwaarloosd en in de steek gelaten mix van de oude (inmiddels werkloze) arbeidersklasse en de informele economie van het nieuwe multiculturele Europa. Beide lagen van de bevolking betalen een te hoge prijs voor de dominantie van het neoliberalisme.

De noodzaak van werk voor een menswaardig bestaan is een terugkerend thema in al hun films. Hier is het gekoppeld aan gedachten over het begrip ‘illegaal’ en de afbraak van de gezondheidszorg door privatisering. De broers leunen sterker op plot dan voorheen, en dat zal niet iedereen bevallen. Het is alsof ze hun boodschap steeds steviger willen aanzetten, omdat die steeds minder gehoord wordt.