Column

Ook buiten krijg je gepersonaliseerde advertenties

Marc Hijink bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech.

©

Het is bijna Halloween, feest van de doden. De een is bang voor killer clowns, de ander griezelt van Yahoo.

Yahoo, leeft dat dan nog? Net nu Yahoo verkocht wordt aan Verizon is het bedrijf weer volop in het nieuws. Eerst vanwege de roof van gegevens van 500 miljoen accounts. Daarna bleek dat Yahoo Amerikaanse opsporingsdiensten liet meelezen met mail van alle gebruikers.

Zo’n bedrijf dus. Afgelopen week vertoonde Yahoo weer een griezelige stuiptrekking. Techblog Arstechnica publiceerde details van een Yahoo-patent voor smart billboards: grote reclamezuilen langs de weg die uitgerust worden met camera’s en sensoren om voorbijgangers te identificeren. Afhankelijk van wie er in de buurt is van de reclamezuil, past Yahoo de advertentie aan.

De camera registreert auto’s die voorbijrijden om er een geschikte advertentie bij te tonen. Als er vooral Fiatjes en Kia’s langsrijden krijgen voorbijgangers aanbieding van de Blokker te zien. Als de snelweg vol staat met BMW’s en Mercedessen is het tijd voor een Rolex-reclame. Omstanders krijgen de advertenties ook te zien op hun tablets en smartphones.

Yahoo gebruikt gegevens van mobiele netwerken, locatiedata en beelden van het publiek om het ideale advertentierecept samen te stellen. Grouplization is de ludieke term die Yahoo gebruikt voor het samenvoegen van gegevens in demografische groepen. Het is spionage.

Kijken wie er kijkt, daar draait het om in de reclamewereld. We zijn er al aan gewend dat ons online gedrag wordt geanalyseerd om er advertenties bij te tonen. Google, Facebook, Twitter: ze doen niet anders. Nu dringt ‘kijken wie er kijkt’ door tot de fysieke wereld.

Het patent van Yahoo mag een Orwelliaanse nachtmerrie lijken, ons gedrag in de open lucht wordt nu al gebruikt door handige crossmediale jongens. Het bedrijfje InBeacon bouwde in Purmerend en Alkmaar een netwerk van bluetooth bakens. Loop je langs een poster in een bushokje, dan registreert je telefoon dat je de reclame gezien hebt. Vervolgens krijg je een advertentie geserveerd in de Telegraaf-app. Dat gaat allemaal keurig vrijwillig – stempel van de burgemeester erop en wie niet wil meedoen wordt niet lastig gevallen – maar de toon is gezet. Bij de politie noemen ze het profilering, in de reclamebranche heet het ‘fysieke retargeting op basis van kwalitatieve en kwantitatieve insights van de doelgroep’.

Wie denkt te ontsnappen aan online commercie door even een frisse neus te halen, wordt buiten toch gevolgd, geanalyseerd, ingedeeld en voorzien van een advertentie op maat. We zijn hyper-targets. Wandelende cookies.