Hulde aan Hamburg

Wie op vakantie nog een Lonely Planet uit zijn rugzak trekt, is tamelijk ouderwets. Ten minste, dat gevoel krijg je als je ziet hoe veel reistijdschriften er zijn. Ze zijn actueler dan de reisgids en nemen de ruimte voor fotografie en persoonlijke verhalen. Er zijn tijdschriften die elke editie één locatie bezoeken zoals The Collective Quarterly en Flaneur. Er zijn bladen met freelancers, en dus verhalen, over de hele wereld zoals Cereal en The Travel Almanac.

En nu is er een reistijdschrift dat elke editie over dezelfde stad schrijft: Hamburg. En het heet gentle rain. De op een na grootste stad van Duitsland zou ondervertegenwoordigd worden in het internationale tijdschriftenrek. gentle rain laat zien dat Hamburg meer aandacht waard is. Met zijn binnenkort te openen concertgebouw Elbphilharmonie, de roerige wijk Sternchanze en bewoners van de Feldstrasse die ervan dromen om op ‘hun’ bunker een daktuin te maken. De verhalenstroom wordt onderbroken door simpele infographics, zoals elk tijdschrift met een blik op de wereld tegenwoordig doet. Daarin laten de makers zien dat ze humor hebben. Zo is een human chain van alle Hamburgse miljonairs 68.800 meter. En wie een lijntje legt van alle cocaïne die dit jaar werd onderschept in de Hamburgse haven, 500 kilo, komt uit op 250.000 meter.

Daarnaast ook typisch Duitse arty fotoseries, zoals die met ‘covermodel’ Elbzilla, een dino-achtig monster. Maar gentle rain is vooral ook briljante marketing van het stadbestuur van Hamburg. Vijf pagina’s worden gevuld met lovende teksten van de sponsors van het blad. Dat zie je in de Lonely Planet dan weer niet.