Scheepsbouwer IHC schrapt 425 banen in Nederland

Het ontslaan van personeel is bedoeld om de kosten te drukken en zo “waarde te creëren voor klanten”, meldt IHC.

De sleephopperzuiger Willem van Oranje woensdag in de scheepswerf van IHC in Kinderdijk, op een archieffoto. Foto Lex van Lieshout / ANP

Scheepsbouwer Royal IHC gaat opnieuw reorganiseren. Het bedrijf wil de komende tijd 425 vaste en tijdelijke banen schrappen, allemaal bij de scheepswerf in Nederland. Het ontslaan van personeel is bedoeld om de kosten te drukken en zo “waarde te creëren voor klanten”, zo meldt IHC vrijdag in een toelichting.

Het bedrijf uit Sliedrecht heeft naar eigen zeggen veel last van de lage olieprijs. Die maakt dat veel olieconcerns en hun dienstverleners in een moeilijke situatie zitten en dus geen nieuwe schepen of andere producten aanschaffen bij IHC. Ook heeft de scheepsbouwer te kampen met steeds sterkere, internationale concurrentie.

Om de uitgaven te drukken – en zo goedkopere producten te kunnen leveren – wil IHC steeds meer werkzaamheden naar het buitenland verhuizen. Door het Nederlandse personeel te ontslaan, denkt IHC “een kleiner en gezonder bedrijf” te worden, dat “opnieuw in staat is om te floreren als hoofdleverancier voor maritieme apparatuur”.

Vorig jaar nog 1.600 banen weg

De nieuwe reorganisatie bij IHC komt amper anderhalf jaar na de vorige, waarbij een kleine 500 vaste en 1.100 flexibele banen verdwenen. Sindsdien werken er bij het bedrijf nog 2.500 vaste werknemers, verdeeld over 36 landen. In Nederland heeft IHC onder meer rederijen in Sliedrecht en Kinderdijk.

Dat de scheepsbouwer opnieuw banen schrapt, komt voor de vakbonden niet als een verrassing. Zij zeiden in augustus al tegen Het Financieele Dagblad dat ze uitgingen van een verlies van meer dan honderd arbeidsplaatsen. Niettemin is FNV Metaal vrijdag uitermate kritisch op de plannen, omdat de bond zich afvraagt of de maatregel wel nodig is.

‘Maatregelen niet nodig’

Bestuurder Marry van der Stel zegt daarover in een verklaring:

“Voor FNV Metaal is het niet acceptabel dat er veel echte banen van vakmensen verloren gaan, terwijl er zoveel tijdelijke krachten rondlopen. Ook nu al wordt er veel werk uitbesteed aan externe bedrijven, werk dat ook prima door het eigen IHC-personeel kan worden gedaan.”

Op donderdag kondigde een andere Nederlandse scheepswerf, Keppel Velrome, al aan banen te schrappen. Bij dat bedrijf gaat het om 100 van de 350 arbeidsplaatsen en ook hier is de moeilijke markt voor olie de oorzaak.