NS belooft meer capaciteit met nieuwe dienstregeling

Voor bijna alle treinreizigers verandert er iets, zeggen de spoorwegen. Vrijdagmiddag wordt duidelijk wat precies.

Archiefbeeld. Foto Evert Elzinga / ANP

Treinreizigers kunnen sinds vrijdag zien hoe vanaf 11 december de treinen gaan rijden. Volgens de spoorwegen gaat het om de grootste opfrisbeurt van de dienstregeling in bijna tien jaar. De NS belooft kortere reistijden, meer rechtstreekse verbindingen en kortere wachttijden op de stations. Voor sommige treinreizigers betekent het nieuwe spoorboekje juist een langere reis.

Vrijdagochtend presenteerde de NS al een kaartje waarop te zien is wat er op welke trajecten verandert. Duidelijk wordt dat de verbinding niet overal verbetert. Zo wordt de reistijd tussen Utrecht en Almere vijf minuten langer. Wie vanuit Almere naar Schiphol wil krijgt juist dubbel zoveel intercity’s tot zijn beschikking, meldt de NS:

“Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun treinreis: van kleine wijzigingen in vertrektijden tot andere routes, extra of juist minder overstappen en andere aansluitingen.”

De dienstregeling is volgens de NS volledig nieuw ontworpen om de komende jaren verdere groei op het spoor mogelijk te maken. In 2017 verwacht de vervoerder 20.000 extra reizigers per dag te kunnen verwerken. Er gaan dagelijks zo’n honderdvijftig treinen extra rijden, hoewel op sommige trajecten bijvoorbeeld intercity’s minder tussenstops maken.

Veranderingen voor alle vervoerders

Niet alleen bij de NS gaat de dienstregeling op de schop. Spoorbeheerder ProRail heeft opnieuw gekeken naar de verdeling van de spoorcapaciteit over alle veertig vervoerders die van het spoor gebruikmaken. Negen daarvan houden zich bezig met personenvervoer.

Ook bij ProRail zijn de veranderingen de meest ingrijpende sinds 2007, toen de Betuweroute in gebruik genomen werd en de hogesnelheidslijn werd opgeleverd. De reden om dit jaar de dienstregeling om te gooien is dat er nieuwe sporen zijn gelegd bij Utrecht en Schiphol, die het mogelijk maken om meer treinen te laten rijden.

Lees meer over de dienstregeling van ProRail: Veertig klanten op schaars spoor