Met helft van geteste auto’s lijkt gesjoemeld

De Nederlandse toezichthouder RDW heeft bij zestien van dertig onderzochte dieselauto’s van verschillende merken aanwijzingen gevonden dat uitstootmechanismen zijn gemanipuleerd.

Op de weg blijken deze voertuigen vastgestelde emissienormen te fors te overschrijden, zo is vrijdag bekendgemaakt. Als de fabrikanten niet kunnen uitleggen hoe dat komt, moeten de modellen mogelijk worden teruggeroepen.

De test door de RDW werd uitgevoerd naar aanleiding van het schandaal bij Volkswagen, dat vorig jaar aan het licht kwam. Verschillende dieselauto’s bleken voorzien van software waarmee testen op de rollenbank gemanipuleerd konden worden. Daardoor lieten ze bij controles lagere uitstootwaarden zien dan op de weg. Het leidde tot miljardencompensaties en grootschalige terugroepacties voor de Duitse autobouwer.

In de testen heeft de Nederlandse RDW nu aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van zogeheten defeat devices. Dit is een mechanisme dat herkent dat een auto zich in een testomgeving bevindt en dientengevolge andere uitstootwaarden geeft.

Dit wil echter niet zeggen dat de auto’s ook daadwerkelijk sjoemelsoftware bevatten zoals bij Volkswagen. Zo’n mechanisme dat zorgt voor uiteenlopende testgegevens is bijvoorbeeld toegestaan als dit nodig is om motorschade te voorkomen. Wat precies als een defeat device geldt, is bovendien onderwerp van discussie tussen de autobranche en politiek.

Uit het rapport van de toezichthouder blijkt dat er zestien verdachte dieseltypes zijn die nader onderzocht moeten worden. Het gaat onder meer om de Volvo XC90, Kia Optima en de Hyundai I40. In extra tests op de rollenbanken worden de resultaten nu nog eens geverifieerd.

De wagenbouwers moeten vervolgens aantonen dat de gevonden afwijkingen onder de toegestane uitzonderingen vallen. Wanneer er sprake blijkt van een verboden aansturingsmechanisme, kan dit leiden tot terugroepacties om het mankement te herstellen en het intrekken van de ‘typegoedkeuring’.

Op de rollenbank pagina E4