Coach Hasselbaink krijgt “unanieme steun” van club

Op undercoverbeelden van The Telegraph zei Hasselbaink geld aan te willen nemen van een firma, die hem kon helpen bij transfers.

Jimmy Floyd Hasselbaink tijdens een wedstrijd tussen Queens Park Rangers en Fulham op 1 oktober. Foto Daniel Leal-Olivas / AFP

De Engelse voetbalclub Queens Park Rangers heeft opnieuw zijn vertrouwen uitgesproken in zijn Nederlandse coach, en oud-Oranje-international, Jimmy Floyd Hasselbaink. Dat meldt de club na een intern onderzoek naar beschuldigingen eind vorige maand van The Telegraph.

Hasselbaink werd gefilmd door undercoverjournalisten van The Telegraph tijdens gesprekken met een niet-bestaande Aziatische investeringsmaatschappij. In die gesprekken zei Hasselbaink 55.000 pond (nu 67.250 pond, ongeveer 64.000 euro) aan te willen nemen om ambassadeurstaken uit te voeren voor de firma, die hem zou kunnen helpen bij transfers van spelers naar zijn eigen club.

Queens Park Rangers komt uit in de Championship, het tweede niveau.

Niet voldoende bewijsmateriaal

QPR sprak direct na de publicatie al het vertrouwen uit in Hasselbaink, maar de club stelde wel een onderzoek in. Nu dat is afgerond, staat QPR nog steeds achter zijn coach, aldus de verklaring:

“Gedurende het onderzoek heeft de club in contact gestaan met alle betrokken partijen, waaronder The Telegraph, die niet de gevraagde informatie kon overleggen.”

Naïef

Hasselbaink, die onder meer bij Chelsea speelde en twee keer topsorer was in de Premier League, ontkende de aantijgingen direct. Volgens hem werd hem een vergoeding geboden om een toespraak te geven in Singapore. “Volgens mij is daar niet ongewoons aan”, zei hij toen. “Ik heb geen beloftes in ruil daarvoor gedaan. Ik heb QPR niet gevraagd spelers te kopen.”

Hij is wel naïef geweest, zei Hasselbaink zelf, zeker gezien zijn topfunctie bij de club. Hij zegt volledig op zijn verantwoordelijkheden gefocust te blijven en dat doet hij met “de unanieme steun” van het QPR-bestuur.

Bondscoach verloor baan

The Telegraph beschuldigt meer topfunctionarissen in de Engelse voetbalwereld. Het onderzoek kostte Sam Allardyce al na 67 dagen de baan als bondscoach bij het Engelse elftal.

Uit een reportage van The Telegraph bleek dat Allardyce vatbaar is voor corruptie. Ook hij werd in de val gelokt door undercoverjournalisten van de krant die zich voordeden als medewerkers van een Aziatische firma. Allardyce gaf hen transferadviezen waarmee de Aziatische zakenlui regels konden omzeilen. Hij zou er omgerekend zo’n 462.000 euro mee verdienen.